Stark tillväxt för den digitala livsmedelshandeln i Sverige
Livsmedelsförsäljning via nätet växer starkt i Sverige.
Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade totalt med 21 procent under tredje kvartalet 2017, jämfört med samma period 2016. 

Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 21 procent under tredje kvartalet 2017 jämfört med samma period 2016. Tillväxten för middagslösningarna landade på minus 7 procent, medan lösplocket ökade med 38 procent. Det visar D-food Index från Svensk Digital Handel.

”Det tredje kvartalet är extra intressant att följa, då det fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag. Den starka tillväxten visar att konsumenterna återupptog sina digitala vanor efter semestern samt att nya kunder tillkommit, dessutom är det den starkaste tillväxttakten hittills under 2017”, säger Malin Winbom, tf VD på Svensk Digital Handel. 

Rapporten baseras på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna

”Det finns fortfarande en stor potential för branschen att växa framöver. De fysiska kedjorna är nu alla aktiva på nätmarknaden och driver på intresset, vilket medför att fler dagligvarukonsumenter blir digitala”, säger Malin Winbom.

Källa HUI Research

Text Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2017-11-03

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
e-handel Konsumentbeteende Livsmedel Övrigt Undersökningar/Rapporter

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
LEDIGA JOBB

 

Är du på jakt efter ett nytt jobb?
Eller behöver du kanske rekrytera?
Då är det här du ska titta in.

Ledig tjänst på Aviko Norden AB
 
Vi söker Kvalitetstekniker till marknadsledare inom potatis och rotfrukter.
LÄS MER OCH SÖK TJÄNSTEN!
 
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 2-2018 
utkom den 9 april! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK