Rekordhögt förtroende för svensk livsmedelsindustri
Svenskarnas förtroende för svensk livsmedelindustri är nu den högsta sedan mätningarna började 2013.
”Det är mycket glädjande att se att den positiva trenden håller i sig”, säger Anders Canemyr,

87 procent av svenskarna har stort förtroende för Sveriges livsmedelsindustri. Det är en ökning med två procent sedan oktober 2016 och den högsta siffran sedan Demoskops mätningar började år 2013. 
Undersökningen visar också att 84 procent anser att mat och dryck från svenska livsmedelsproducenter håller hög kvalitet. Det är en ökning med tre procent sedan förra årets undersökning. Av de tillfrågade är det bara två procent som säger att de inte tycker att svensk mat håller hög kvalitet.


Det ökade förtroendet gäller inte bara livsmedelsindustrin överlag eller den höga kvaliteten. I februari 2013 höll 26 procent med om påståendet att man kan lita på att innehållsförteckning och näringsinnehåll stämmer överens med innehållet i produkten, och i oktober 2017 är den siffran 67 procent. 2013 angav 36 procent att man kan vara säker på att maten man köper i Sverige inte är hälsofarlig, den siffran har nu ökat till 57 procent.

”Våra förtroendemätningar är en viktig del i vårt arbete med att systematiskt och långsiktigt verka för ett ökat förtroende för livsmedelsproducenter bland allmänheten. Det är mycket glädjande att se att den positiva trenden håller i sig och att svenskarna i väldigt stor utsträckning, och med all rätt, känner att de kan lita på svenska matföretag”, säger Anders Canemyr, tf VD på Livsmedelsföretagen.

Trots höga förtroendesiffror är arbetet med att informera om livsmedelsbranschens kvalitets- och säkerhetsarbete långt ifrån över. Det menar Livsmedelsföretagens kommunikationschef Jimmy Sandell

”Alarmerand kvällstidningsrubriker och ovetenskapliga påståenden om mat och näring i sociala medier skapar osäkerhet och rädsla. Det bästa sättet att bekämpa okunskap är med fakta och där kommer vi, våra medlemsföretag och hela den svenska livsmedelskedjan att behöva göra ännu större insatser framöver”, säger Jimmy Sandell.

Så här har andelen svarande med mycket eller ganska stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin ändrats sedan 2013:
2013: 75%, 
2014: 80%
2015: 81%
2016: 85%
2017: 87%

Den aktuella undersökningen omfattar 1.023 intervjuer som genomfördes i Demoskops riksrepresentativa webbpanel 3–10 oktober 2017. 

Text Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2017-10-30

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Konsumentbeteende Kostvanor Livsmedel Livsmedelsföretagen Undersökningar/Rapporter

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
LEDIGA JOBB

 

Är du på jakt efter ett nytt jobb?
Eller behöver du kanske rekrytera?
Då är det här du ska titta in.

NordArom, Norrköping,
söker produktutvecklare
 
Vill du vara med och förhöja smakupplevelsen i drycker, konfektyr, glass och andra godsaker?
Med ett stort mått av kreativitet och experimentlusta, ett välutvecklat smak- och luktsinne och intresse för livsmedel kan du bli framgångsrik som produktutvecklare hos oss.
LÄS OM OCH SÖK TJÄNSTEN!
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 5-2017 
utkom den 25 oktober! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK