I Hemköp exponeras kött och vegetariskt sida vid sida
Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij tillsammans med Hemköp Citys butikschef Niklas Persson. (Bild Axfood)

I Hemköp Citys nyrenoverade butik i Stockholm tar vegetariska alternativ nu plats bredvid köttprodukterna. En undersökning från Hemköp visar att 27 procent av svenskarna skulle välja mer vegetariskt, om det fanns sådana alternativ bredvid animaliska produkter i butiken. Bland familjer med små barn är siffran hela 40 procent. 

” Det här är startskottet för en ny inriktning för Hemköp. Vi vill uppmuntra till mer hållbara val och ser att vi som kedja har ett stort ansvar i detta, och där är vegetarisk mat en viktig del”, säger Thomas Gäreskog, VD på Hemköp. 

Hemköps initiativ med vegetariska varor i köttdisken genomförs i ett flertal butiker i Stockholm under hösten, där Hemköp City är först ut.

Text Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2017-08-30

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Axfood Butik Hemköp Konsumentbeteende Kött-Fågel-Fisk Undersökningar/Rapporter Vegetariskt

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 4-2017 
utkom den 14 september! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK