Svenskarna tror på öl som nästa svenska exportsuccé
21 procent av svenskarna tror att öl blir nästa stora svenska dryckesexport, enligt Livsmedelsföretagens undersökning. 

1 av 5 svenskar tror att nästa exportsuccé på dryckessidan är öl.. Det visar en undersökning om svenskarnas syn på dryck som Demoskop har gjort på uppdrag av Livsmedelsföretagen.
21 procent av svenskarna tror att öl blir nästa stora svenska exportsuccé inom dryckeskategorin, medan 20 procent tror på vatten, 15 procent tror på havre-, soja- eller nötbaserad dryck och 12 procent på cider. För spritdrycker och mjölk ligger siffrorna på 10 respektive 6 procent.


Undersökningen visar också att det svenska ursprunget dock inte är lika viktigt när svenskarna köper dryck, som när de köper mat.

Absolut Vodka har länge varit i en klass för sig, men på senare år har vi även sett stora exportframgångar för bland annat svenskt kaffe och cider. Och det finns hundratals nystartade och innovativa dryckesproducenter i landet, som med rätt förutsättningar alla har potential att bli nästa svenska exportsuccé. Det ligger i hela Sveriges intresse att vi gör allt vi kan för att underlätta för de här företagen att utveckla sin export och nå ut långt utanför Sveriges gränser”, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Undersökningen visar på tydliga skillnader i hur svenskarna ser på dryck respektive mat. Det finns även betydande skillnader i synen på dryck mellan landsbygden och storstäderna.

När man handlar dryck tycker 67 procent att smaken är viktigast, jämfört med 31 procent för mat. De näst viktigaste faktorerna när man handlar dryck är att den är hälsosam (26 procent) och ekologisk (26 procent). Att drycken är svenskproducerad tycker 21 procent är viktigt, jämfört med 56 procent för mat.

70 procent av svenskarna tror att svenskproducerad dryck är bättre för miljön än utlandsproducerad, och 61 procent tror att den håller högre kvalitet. 

”Mycket av det vi svenskar dricker, inte minst vin och juice, importeras. Det är nog en del av förklaringen till varför ursprung inte uppfattas som så viktigt. Samtidigt är vi väldigt noggranna med att mjölken ska vara svensk, så det är inte helt svart eller vitt. I takt med att det kommer allt fler högkvalitativa och nischade dryckesproducenter från Sverige, tror jag att vi kommer att se samma utveckling som inom mat, där svenskt ursprung är en väldigt viktig faktor”, säger Jimmy Sandell.

Undersökningen genomfördes av Demoskop den 14–20 juni 2017 på Livsmedelsföretagens uppdrag. Totalt utfördes 1000 intervjuer och resultatet har vägts med avseende på parti, kön och ålder. 

Källa Livsmedelsföretagen 

Text Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2017-08-29

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Alkohol Drycker Konsumentbeteende Kostvanor Livsmedelsföretagen Övrigt Undersökningar/Rapporter

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 4-2017 
utkom den 14 september! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK