22 augusti 2023
Från och med januari 2024 kommer en ny EU-förordning att kräva att restauranger ger konsumenterna möjlighet att få sin take away-måltid serverad i återanvändbara förpackningar som kan returneras till restaurangen för rengöring och återanvändning.
För att möta den omställningen slår den svenska tech-startupen &Repeat ihop sina påsar med den finska startupen Kamupak.
– EU-medlemsländerna har en våg av nya regleringar framför sig och förpackningsbranschen står inför en gedigen transformation som precis har startat. Att gå samman med Kamupak för att skapa en stark nordisk aktör kommer att stärka oss på den svenska marknaden och samtidigt positionera bolaget väl för att bli en stark europeisk aktör, säger Tor Espen Steinvik, vd och medgrundare av &Repeat i en kommentar.
Svenska &Repeat har sedan lanseringen i december 2020 hjälpt tusentals restauranger och aktörer inom foodservice i kampen mot förpackningsavfall. Över 2,5 miljoner engångsförpackningar och 500 ton koldioxidutsläpp har undvikits som ett resultat av företagets innovativa lösningar.
Finska Kamupak å sin sida, tillhandahåller en ”Reusable packaging as a service-lösning” för restauranger, kaféer, arenor, butiker och andra verksamheter som erbjuder mat och drycker för avhämtning.
Det nya sammanslagna företaget kommer tillsammans ha över 500 kunder i Sverige och Finland, inklusive stora varumärken som Pressbyrån, Espresso House, Wolt och Sodexo.
– Vi anser att de tillgängliga lösningarna som finns på marknaden i dag har stor potential att förbättras när det gäller att erbjuda enkelhet och en friktionsfri upplevelse för dem som interagerar med systemet. Vår nya strategi är att utnyttja AI och avancerad RFID-teknik för att erbjuda en framtidssäker upplevelse för både gäster och operatörer, säger Ilkka Puikkonen, vd för Kamupak.
Sammanslagningen kommer att positionera det nya företaget som en tydlig marknadsledare på den svenska Reuse-marknaden när den nya EU-förordningen träder i kraft i januari 2024.
BILDEN: Mikael Berglin, medgrundare &Repeat; Iida Miettinen, grundare Kamupak; Ilkka Puikkonen, vd Kamupak; samt Tor Espen Steinvik, vd &Repeat.
Dela
Fler nyheter i Förpackning och Värdekedjan
NordArom har vuxit ur kostymen – växlar upp med ny fabrik
Livsmedelsföretaget NordArom växer och bygger en sprillans ny produktionsanläggning i Norrköping för att öka volymerna och optimera sina flöden.
– Det är med skräckblandad förtjusning som vi gör den här satsningen, säger vd Johan Eriksson till Livsmedel i fokus.
3 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.