De knep finalplatserna till Impact Maker Award

Ironic, Hidden in Grains och Saveggy har alla chans att vinna årets upplaga av Impact Maker Award, tävlingen för startups inom livsmedelsbranschen. Priset, som delas ut under Livsmedelsdagarna i Tylösand i september, ska inspirera och lyfta fram innovativa bolag som gör skillnad på riktigt.

För fjärde året i rad arrangeras Impact Maker Award, tävlingen för startups inom livsmedelsbranschen.
Årets tre finalister har vaskats fram bland ett 40-tal nominerade företag. Finalisterna kommer att pitcha sina affärsidéer på branschforumet Livsmedelsdagarna i Tylösand 12 september – och därefter utses vinnaren.
– I år har vi fått in många bra nomineringar, vilket vi är väldigt glada över. Det har varit ett tufft juryarbete att välja ut tre finalister. Vi gratulerar de tre finalisterna och ser fram emot deras pitchar i finalen, säger Elén Faxö, ledamot i styrelsen för Livsmedel i fokus.
Vinnaren får, utöver äran, ta emot 100 000 kronor.  Priset ska användas till fortsatt utveckling av sin innovation inom livsmedelsområdet. Juryn består av representanter från Bird & Bird, Lantmännen och Paulig. Samtliga är samarbetspartners till tävlingen. Från Pinc Paulig fanns Rosemari Herrero på plats.
Var det ett tufft startfält? 
– Det var riktigt tufft, så många intressanta och hållbara lösningar som kan ha positiv inverkan på matsystemet. Riktigt kul att se, det ger hopp, sa hon entusiastiskt efter att ha avslöjat vilka av de nominerade som gick vidare till final.
Vad skulle du säga karaktäriserar de tre finalisterna som slutligen knep en finalplats?
–  Alla tre har nya angreppssätt på stora problem i vårt matsystem. De har innovativa och skalbara lösningar som kan ha stor positiv effekt.

Rosemari Herrero på plats.

Här är de tre finalisterna till Impact Maker 2024:

  • Ironic AB, som har upptäckt en ny generation av växtbaserade proteiner med biotillgängligt järn. Proteinerna framställs genom precisionsjäsning och kan användas som ingredienser i mat eller kosttillskott. I labbmiljö har Ironic bevisat att biotillgängligheten är på samma nivåer som kött. Det krävs endast en mycket liten dos för att tillgodose en människas dagliga järnbehov. Produkten är utan smak och kan förvaras i flera veckor i rumstemperatur. Den framställs på ett skalbart sätt genom så kallad precisionsfermentering.
  • Hidden in Grains, som utvecklar en ny version av fullkornsprodukter för att öka upptaget av mineraler som järn och zink. Genom att kombinera tradition, forskning och moderna tekniker lyckas man frigöra fullkornets hela näringspotential. Hidden in Grains arbetar med gamla kulturspannmål som är mer motståndskraftiga för torka och andra klimatförändringar jämfört med moderna sorter.
  • Saveggy, som producerar ett växtbaserat och ätbart skydd till frukt och grönt som minskar plastanvändningen, bekämpar matsvinnet och främjar ett hållbart livsmedelssystem. Det tunna skiktet av raps och havre är ett unikt och hållbart alternativ som utvecklats med utgångspunkt i naturens egna skyddsmekanismer; det är även fritt från gluten och innehåller inga tillsatser. Det skyddar mot uttorkning, säkerställer krispighet och förlänger hållbarheten.

Syftet med Impact Maker är att synliggöra innovativa startups inom livsmedelssystemet, som inspiration för framgångsrik innovation. Ambitionen är att fler aktörer inom handeln, industrin och leverantörskedjan ska se potentialen med den typen av samarbeten. I ett bredare perspektiv ska priset även inspirera och bidra till att fler goda exempel på startup-koncept och tillväxtresor synliggörs.

Vill du veta mer om Impact Maker? Här hittar du ytterligare information. Läs också mer om Livsmedelsdagarna 2024, eventet där vinnaren koras – och mycket mer händer.

Dela

Fler nyheter i Forskning och Hållbarhet och Mötesplatser

Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet

För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.