– Vi vill samma sak: att få fler att välja växtbaserat! säger Jacob Ahlström, vd på Ahlströms som ägs av Greenfood.
6 februari 2025
Vegansk kebab, veganska kuber i chicken-style och veganska strimlor som påminner om skinka. Det är nya produkter som är framtagna för foodservice-marknaden, och som baseras på svenska jordbruksråvaror som vete, havre, ärta och åkerböna.
Nyheterna kombinerar några av Simsufoods mest populära smaker med Ahlströms expertis inom livsmedelsförädling.
– Genom samverkan kan vi medverka till en viktig förflyttning mot ett mer hållbart matsystem. Vi tror verkligen på att hjälpas åt för att uppnå våra gemensamma mål. I vårt samarbete med Simsu har det varit tydligt att vi kan åstadkomma storverk om vi delar med oss av vår kunskap till varandra, säger Jacob Ahlström.
Produkterna, som säljs under varumärket Ahlgood, är näringsrika, har ett lågt klimatavtryck och är fria från tillsatser.
Familjeföretaget Ahlström Factory grundades 2010, med ambitionen att ge utbudet inom den vegetariska sektorn en kvalitetshöjning. I dag är bolaget en del av koncernen Greenfood.
Simsufoods grundades 2019, med idén att skapa förutsättningar för en mer hållbar matkonsumtion genom att förenkla flödet från svenska jordbruksråvaror till färdiga maträtter.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Växtbaserat
Ostrapporten: Prästost är svenska folkets favorit
Smaken, priset och att osten är svenskproducerad är de tre viktigaste faktorerna vid val av ost. Det visar den senaste upplagan av Ostrapporten – en årlig undersökning om svenska folkets preferenser och attityder vad gäller ost.
6 februari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.