26 augusti 2020
Apotekaren och kostexperten Sara Serray grundade Wellibites utifrån tanken att alla ska kunna äta gott godis utan onödigheter. Därför är godiset fritt från socker, gluten och palmolja, det är också helt veganskt, vitamin- och mineralberikat samt tillverkat i Sverige med naturliga färger och smaker.
Nu växer företaget. Det sker dels genom rekrytering av nya medarbetare, dels genom att Sjöson går in som delägare.
– Första året omsatte företaget 2,7 miljoner kronor, i år räknar vi på 14 miljoner och nästa år minst 25 miljoner, säger Sara Serray.
Med Sjösons intåg stärks Wellibites även finansiellt.
– Wellibites står för hållbarhet och ett tydligt hälsotänk, vilket gjorde det lätt för oss att engagera oss i företaget. Sedan är Sara en fantastisk entreprenör, säger Ulrika Garbrant på Sjöson Food & Beverage.
Nu väntar en kommande storsatsning på export, i dag finns det hälsosamma godiset i dagligvaruhandeln och på apotekskedjor i hela Sverige men även i Norge.
– Behovet av hälsosamt godis är stort i hela världen och vi får en mängd förfrågningar från olika länder. Exakt när och i vilken ordning vi går in i nya länder återstår att se, säger Sara Serray.
Nyligen har Wellibites även inlett ett samarbete med Sales Support på butikssidan och anlitat den strategiska kommunikationsbyrån The Bond.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Hälsa
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.