27 februari 2024
För snart tre år sedan presenterade Coop Sverige sin nya hållbarhetsdeklaration som tar ett helhetsgrepp om hur mat, klimat, miljö och goda arbetsvillkor hänger samman genom hela kedjan.
I nuläget har 14 500 varor analyserats utifrån tio parametrar som ringar in hållbar utveckling ända ned på ingrediensnivå. Som konsument kan man själv skanna och se hur hållbar den valda varan är.
Enligt hållbarhetschefen Mattis Bergquist är det dock på tok för få kunder som använder sig av verktyget.
– Vi är rätt robotlika i köpögonblicket och orkar inte skanna alla varor. Det är därför vi menar att det stora beslutet måste ha tagits redan innan produkterna hamnat på butikshyllan, säger han i en intervju med Dagligvarunytt.
Därför ska man nu accelerera sortimentsarbetet med hjälp av AI. Transaktionsdata från konsumenternas faktiska inköp och all hållbarhetsdata över sortimentet utgör enligt hållbarhetschefen ”en unik möjlighet”.
En annan nyhet som presenterades under seminariet är att Coop Sverige kan analysera konsumtionen i termer av hälsa.
– Vi kan se exakt hur hållbart eller hälsosamt vi sålt, minut för minut. AI stöttar oss i våra beräkningen och kan snabbt ge oss underlag för beslut, säger Mattis Bergquist.
Den egna datan visar dock tydligt att Coop Sverige har en del arbete kvar att göra när det gäller egna kampanjer.
– Kurvan över kampanjerna visar ett sämre resultat än för både ordinarie och total försäljning. Men vi kunde se ett positivt hack i kurvan när vi tog bort momsen på frukt och grönt i april 2023.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet
Coop lanserar personlig matkasse: ”Träffsäker teknik”
Nu kan din mammas lasagne eller bästa vännens smarta middagstips handlas online. I samarbete med Smakshare och Northfork lanserar Coop en ny tjänst för färdiga matkassar, som gör det smidigt att fylla kundkorgen med sina egna favoritrecept.
12 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.