Coca-Cola låter etiketten tala

Panta mig igen! Själva varumärket får stå tillbaka när Coca-Cola i Sverige i stället använder sin räckvidd för att uppmuntra konsumenter att göra en insats för miljön med hjälp av en helt ny etikettdesign.

Under 2020 blir Coca-Cola i Sverige den första marknaden i världen där alla lokalproducerade PET-flaskor är tillverkade av 100 procent återvunnen plast. Detta uppmärksammas med en helt ny typ av etiketter, som innebär en stor förändring från den internationella standarddesignen.

Etiketterna på Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua blir vita och kommer under en period att frångå sina karaktäristiska färger för att tydligt kommunicera “Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”.

– Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen. Omställningen till 100 procent återvunnen plast är ett stort steg för vår verksamhet. Det känns rätt att Coca-Cola i Sverige använder räckvidden och styrkan i våra varumärken för att uppmuntra konsumenter att panta flaskan igen, säger Barbara Tönz, vd för Coca-Cola AB.

Förhoppningen är att öka andelen insamlade flaskor och att till år 2025 nå 100 procent.

AGNETA RENMARK

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.