Chokladfabriken öppnar egen butik: “Får många hejarop”

Tuffa tider till trots, nu ska Malmö chokladfabrik öppna egen konceptbutik.
– Vi ska jobba aktivt med provsmakningar och lösvikt, säger Jens Fylkner, delägare och konceptansvarig.

Malmö chokladfabrik öppnar en konceptbutik mitt i city, bara ett stenkast från centralstationen.
– Det var en chans som dök upp och vi vet att det är hett efterlängtat bland våra kunder. Vi har tidigare en liten butik i anslutning till vår fabrik men fick stänga den i samband med pandemin. Sedan dessa är det jättemånga som hört av sig och undrar när vi ska öppna butik igen, säger Jens Fylkner, som nu fått många hejarop från både återförsäljare och konsumenter.

Hur ska den här butiken skilja sig från andra chokladbutiker?
– Först och främst kommer det att bli en väldigt snygg butik. Vi samarbetar med Pond Design, som även gör all vår förpackningsdesign. Sedan ska vi ska jobba aktivt med provsmakningar eftersom vi vet att choklad man bjuder på, den säljer snabbt slut. Vi ska även jobba med lösvikt så att kunderna har möjlighet att blanda olika sorter.


Hur vågar ni gasa trots inflation och ökade matpriser?
– Vi märker så klart av att folk har det tufft med elräkningar, räntehöjningar och allt vad det är. 2022 var inget bra år om man säger så, vår omsättning krympte och vi gjorde faktiskt ett negativt resultat. Samtidigt måste man våga tro att det vänder och att vi kommer ut på andra sidan någon gång. Och att folk ändå känner att de vill unna sig en god chokladkaka emellanåt, säger Jens Fylkner.

Hur gör ni för att möta det alla livsmedelsproducenter kämpar med just nu: Elpriset?
– Vi har genomfört en stor solcellsatsning i fabriken, vilket innebär att mer än hälften av all energi vi förbrukar är vår egen. Dessutom har vi jobbat hårt med att isolera alla maskiner för att inte ödsla värme i onödan. Framgångsreceptet handlar om att både krympa förbrukningen och maxa den egna produktionen.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend

Skånemejerier miljoninvesterar i kvargproduktionen

Skånemejerier investerar närmare 70 miljoner i kvargproduktionen för att möta den ökade efterfrågan. Dessutom lanserar man helt vita bägare för sina bästsäljare, som en kortsiktig lösning på bristen på förpackningsmaterial.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.