Chefekonomen om matprisökningarna: ”Förvånad över magnituden”

Matpriserna ökade med 3,9 procent i februari jämfört med samma månad i fjol. Det är den högsta ökningstakten på över ett år.
– Det är bara att konstatera att det är tuffa tider för livsmedelsproducenterna, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 1,8 procent i februari i år, jämfört med januari, enligt färsk statistik från SCB. Det är den högsta månadsförändringen sedan februari 2023. I årstakt ökade priserna med 3,9 procent jämfört med februari i fjol.
Den varugrupp inom livsmedel och alkoholfria drycker som steg mest i pris i februari var kaffe, te och choklad, liksom flera mejerivaror.
Så frågan går till Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen:

Är du förvånad?
– Lite förvånad är jag allt, inte över rörelsen eller riktningen i sig men över magnituden. Jag har absolut förväntat mig ytterligare matprisökningar men inte att de ska närma sig fyra procent i årstakt.

Vilka faktorer är det som påverkar ökningen mest?
– Till stor del handlar det om livsmedel som påverkas av klimateffekter, där inte minst kaffet sticker ut tillsammans med kakao. De här påverkanseffekterna kommer vi att få räkna med fortsätter, samtidigt som även andra produktionskostnader stiger.

Vilken betydelse har de nya förpackningsavgifterna som trädde i kraft vid årsskiftet?
– De har betydelse samtidigt som vi än så länge bara är i början av den processen. Kostnaderna för förpackningar kommer att öka brutalt under de närmaste åren i takt med att kommunerna lämpar över på producenterna att täcka alla insamlings- och återvinningskostnader för sina förpackningar. Det är extremt dålig tajming att det sker i en tid när både konsumenter och producenter är trötta på snabbt stigande kostnader, säger Carl Eckerdal.

Att även smör, grädde och andra mejeriprodukter sticker ut och ökar i pris har sin förklaring i att det just nu är ett stort underskott på mjölk inom hela EU, då många mindre mjölkbönder lagt ned verksamheten på grund av olönsamhet.
– Det innebär även att man får spridningseffekter till andra delbranscher, såsom glassindustrin och konditori.

Kommer vi att få se fler ”matprisutspel” nu?
– Ja, och det är lite tröstlöst med alla aktörer som låtsas att de inte känner till orsakerna bakom kostnad- och prisökningarna. Sverige utmärker sig inte i det här prishöjningsracet, tvärtom ligger vi i linje med resten av Europa – trots att vi har haft en svag valuta som försämrat vår situation, säger Carl Eckerdal.

Men allt är inte bara mörker:
– Kronan har stärkts rejält sedan i januari. Förhoppningen framåt är att den utvecklingen fortsätter, vilket kan vara gynnsamt för våra medlemsföretag. Å andra sidan har vi hotet om importtullar hängande över oss från USA. Det är bara att konstatera att det är tuffa och osäkra tider, och inga roliga förhållanden för att producera livsmedel.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan

Matprisökningarna: Regeringen sätter tryck på branschen – som svarar

Matpriserna rusar igen och kritiken mot branschen växer. Nu kallar regeringen till sig branschen för ett samtal om livsmedelspriserna – medan Svensk Dagligvaruhandel lanserar fyra politiska förslag som ska dämpa prisutvecklingen på mat och stärka konkurrenskraften i livsmedelskedjan.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.