Carlsberg om mustrabaldret: ”Inte ens i vår vildaste fantasi”

Nya vintermusten från Apotekarnes har rört upp en del känslor på sociala medier. – Vi var helt oförberedda på de starka reaktionerna, säger Christel von Schantz, marknadschef för vatten och läsk på Carlsberg, som äger varumärket.

I mitten av oktober lanserade Apotekarnes sin nya produkt Vintermust som komplement till både julmust och annan must i sortimentet. Sedan tog det några veckor – och så var debatten igång.

Varför?

Jo, olika typer av högerextrema personer och nätverk hade nämligen skrivit om namnbytet på sociala medier och fått både folk och troll att rasa över att ordet ”jul” i musten skulle vara utbytt av religiösa skäl – för att inte kränka dem som inte firar jul.

Något som enligt Christel von Schantz inte stämmer alls:

– Julmusten är så klart kvar – det är ju en av våra absoluta storsäljare. Vintermusten är ett komplement med lite mer vuxen profil och som inte är så söt. Den innehåller 20 procent mindre socker än julmust och är mer kryddig med tydliga toner av kaffe och choklad, säger hon, och berättar att det är en vidareutveckling av ett tidigare koncept: Årsmust.

– Tanken med Årsmust var att lansera en ny och överraskande smak varje år, ungefär som Blossa gör med sin glögg. Efter flera år av bra försäljning började dock intresset minska från våra konsumenter och det var svårt att variera nya smaker som matchar julmustens egen karaktär.

Var ni beredda på att Vintermusten skulle bli en sådan snackis?

– Inte ens i vår vildaste fantasi! Det var jag som hade ansvar för Apotekarnes facebook-konto den helgen som det spann loss. Flera personer hörde av sig och undrade varför julmusten skulle byta namn. Först förstod jag ingenting men sedan insåg jag att det handlade om personer som hade använt våra bilder men skrivit sina egen text och delat på sociala medier, säger Christel von Schantz.

Hur har ni hanterat det hela?

– Apotekernas är ett älskat varumärke som berör många, därför blir engagemanget stort. Tyvärr föder ilska just ilska och de som har försvarat Vintermusten har inte alltid heller haft någon trevlig ton. Vi har försökt att vara sakliga och besvara direkta frågor som kommit in. Men egentligen lät vi diskussionen sköta sig själv förutom ett inlägg där vi visade hela vår stora must-familj i sociala medier. Den bilden fick motbevisa den felaktiga historien som rullades ut.

Hur har uppmärksamheten påverkat försäljningen?

– Det vet jag inte ännu. Det är från slutet av november och under december som vi har vår högsäsong.

AGNETA RENMARK

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.