Blågul pasta växer i storkök: ”Vi dubblar vartannat år”

Trots att Sverige är en stor spannmålsproducent är inte ens en tiondel av pastan som används inom foodservice svensk. Men Peter Skoog på Lantmännen Cerealia är övertygad om att Sverige kan bli självförsörjande på pasta – om vi betalar priset.

Endast åtta procent av de pastaprodukter som Sveriges kommuner köpte in under förra året var tillverkade av enbart svenska råvaror. Det visar statistik från Jordbruksverket, vilket Livsmedel i fokus tidigare har rapporterat om.
Enligt Peter Skoog, affärschef för offentlig sektor på Lantmännen Cerealia, är det flera faktorer som bidrar till detta.
– Det handlar om både utbud och efterfrågan, säger han.

Det handlar även om kvalitet, då storkök behöver ha pasta gjord på 100 procent durumvete för att den ska klara varmhållning. Och i Sverige har vi inte haft någon tradition av att odla durumvete.
– Mycket av den pasta som storköken köper tillverkas i Sverige under varumärket Kungsörnen. Däremot har vi importerat själva durumvetet.
Sedan några år tillbaka, år 2018 närmare bestämt, har Lantmännen Cerealia dock pasta som är gjord på svenskodlat durumvete, något som är unikt i sig. Durumvete är nämligen ganska svårodlat och kan bara växa på sydligare breddgrader. Här i Sverige odlas det mesta durumveten på Gotland.
– Att öka volymerna av svensk pasta handlar om en process där vi behöver odla mer durumvete för att sedan kunna öka pastaproduktionen.
Utvecklingen går dock ofta ganska långsamt inom offentlig sektor, då den är upphandlingsstyrd med anbud som löper över fyra år i taget.
Det är även en prisfråga, då prisdifferensen mot importerad pasta av samma kvalitet ligger runt 35 procent.
Kan Sverige bli självförsörjande på pasta?
– Absolut. Ser man till försäljningsstatistiken har vi lyckats dubbla volymen av den svenska pastan vartannat år. Om vi fortsätter med den här ökningstakten kan all pasta som säljs till foodservice vara 100 procent svensk inom tio år, säger Peter Skoog och tillägger:
– Vi tittar även över möjligheten att tillverka fullkornspasta och fiberpasta av svenskt durumvete.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Måltider och Trend

Här öppnar Fazer dörren mot framtiden: “Helt unikt”

Under det senaste året har Fazer Sverige varit delaktig i ett partnerskap med Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm. Nu vill vd Mats Liedholm få fler livsmedelsföretag att haka på.
– Det är ett fantastiskt sätt att bygga varumärke och säkra framtidens kompetens, säger han.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.