6 november 2020
Utvecklingen för den svenska uppstickaren Bärta har gått fort. 2014 experimenterade Pia Qvarnström med att fermentera och grodda mat hemma i köket i Årsta. Ansträngningarna ledde fram till det som i dag är Bärta – groddade och fermenterade ekologiska svenska gula ärtor i olika varianter.
Numera säljs Bärta i cirka 300 svenska butiker, från norr till söder. Växtbaserade alternativ blir allt mer efterfrågade både i Sverige och i resten av världen. I ett pressmeddelande uppger Swedish Temptations, företaget bakom varumärket, att storbanken Barclays prognostiserar att den globala marknaden för alternativa köttprodukter kommer att växa med 1000 procent och inom ett decennium omfatta 140 miljarder dollar per år. Andra analyser indikerar att omsättningen kan nå 250 miljarder dollar år 2030.
– Vi befinner oss i ett skifte på livsmedelsområdet där växtbaserade alternativ blir alltmer efterfrågade, och vi ser stor potential för den svenska ärtan, säger Pia Qvarnström, grundare av Bärta.
Swedish Temptations tar nu in kapital för att kunna expandera och nå ut globalt med sina produkter.
– Frågan om växtbaserat ligger på bordet och är ”top of mind” hos många. Vi tycker att det är helt rätt tid att expandera och erbjuda fler den smaksensation Bärta är, fortsätter Pia Qvarnström.
Dela
Fler nyheter i Hälsa och Hållbarhet och Växtbaserat
Förpackning Hållbarhet Mötesplatser
Nya märkningsregler förändrar spelplanen: “Viktigt att se över sin kommunikation”
Farm to fork, digital matdata och green claims. Det är bara något av allt man kan få veta mer om under Märkningsdagen.
– Det händer otroligt mycket på lagstiftningsområdet just nu, säger advokaten Katarina Ladenfors på advokatfirman MarLaw.
5 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.