13 april 2023
När kocken Pia Qvarnström testade olika varianter på den indonesiska rätten tempeh föddes idén till Bärta. Hon testade helt enkelt att byta ut sojabönorna i originalreceptet mot gula ärtor och sedan smaksätta med en egen kryddblandning.
Resultatet blev över all förväntan.
Så här tio år senare är Bärta ett väl etablerat varumärke, vars produkter tillverkas av Pia Qvarnströms företag Swedish Temptations i Karlshamn. Det handlar om allt från burgare till smörgåspålägg, som görs av ekologiska, svenskodlade och fermenterade ärtor.
Sedan Axfood nyligen valde att ta in en del av Bärtas produkter i sitt sortiment finns varumärket i nästan 800 butiker runt om i Sverige, samt online.
– Vi är glada och stolta över att Bärtas produkter nu finns i fler butiker runt om i landet. Det gör att fler har möjlighet att njuta av närodlad, ekologisk och vegansk mat helt fri från tillsatser, säger Pia Qvarnström i en intervju med Dagligvarunytt.
Den snabba expansionen har bland annat möjliggjorts av att bolaget tagit in kapital utifrån vid flera tillfällen. Så sent som i höstas handlade det om cirka 16 miljoner kronor, från över 700 nya aktieägare.
Som ett nästa steg i tillväxtresan ska bolagsstyrelsen utreda möjligheterna att börsnotera bolaget:
– Den största anledningen är för att få tillgång till riskkapital för fortsatt expansion. Vi vill också skapa en aktielikviditet för våra nuvarande cirka 900 ägare med möjlighet att både köpa och sälja Bärta-aktier, säger Pia Qvarnström till Dagligvarunytt.
Dela
Fler nyheter i Trend och Växtbaserat
Trend: Så vill svenska folket unna sig
När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.
27 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.