28 november 2024
För andra gången släpper livsmedelsföretaget Dr. Oetker Bakrapporten, en unik undersökning om svenskarnas bakvanor. Och den visar att nästan alla bakar. Hela 94 procent av svenskarna bakar minst någon gång per år, vilket är en ökning från 91 procent i den förra rapporten från 2020.
– Dessutom nämner majoriteten av det tillfrågade att man bakar för att det blir godare, är roligt och ger glädje, säger Anna Hedlund, produktchef på Dr. Oetker.
Förra mätningen visade att det bakades på̊ veckans alla dagar. Nu har man återgått till att baka på helgen, vilket kan kopplas till att många, till skillnad under pandemin, är tillbaka på sina arbetsplatser. Oftast bakar man mellan 30 minuter och 2,5 timmar per tillfälle,
Födelsedagar är det vanligaste tillfället att baka till, vilket hela 65 procent av befolkningen gör. Andra högtidsdagar som är vanliga att baka till är jul, advent och Lucia, men även våffeldagen och midsommar.
Inspirationen till bakning kommer framför allt från Google där hela 78 procent av de tillfrågade använder sig av denna sökmotor för recept och inspiration. De vanligaste sajterna är: baka.se, ica.se, koket.se, arla.se, tasteline.com alltommat.se.
Det finns även ett hälsoperspektiv som Dr. Oetker även funnit i andra studier kring bakning: Att baka för andra kan göra att man mår bättre.
– Människor som bakar mår bättre, visar glädjande nog forskningen. Många nämner bakning som avkoppling och en trygg plats från oron i världen och lågkonjunktur. Bakning kan också vara den stund vi alla vill ha för att få extra energi i det höga tempo vi lever i, och det kan det vara till hjälp för människor att uttrycka sina känslor, att visa tacksamhet, uppskattning eller sympati med bakverk, säger Anna Hedlund.
Dela
Läs också
Fler nyheter i Trend och Värdekedjan
Trend: Så vill svenska folket unna sig
När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.
27 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.