Axfoods nya giv: lika delar nöt och grönt

Nu lanserar Axfood Sveriges första färs som består av 50 procent nötkött och 50 procent grönsaker. Färsen Nöt & Grönt säljs under det egna varumärket Garant och uppges ha bara hälften så stort klimatavtryck som vanlig nötfärs.

Med nya färsen Nöt & Grönt ska det bli enklare för både barn och vuxna att äta mer grönsaker. Färsen är något mjukare än vanlig köttfärs och fungerar utmärkt till populära vardagsrätter såsom köttfärssås, lasagne och tacos.
– Det här är en smart och hälsosam lösning för köttfärsälskaren som vill fortsätta laga mat som vanligt och på ett enkelt sätt nära halvera sitt klimatavtryck, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.


Ett av Axfoods strategiska hållbarhetsmål är att verka för en mer hållbar produktion och konsumtion av mat genom att årligen minska klimatpåverkan per kilo såld mat genom en förändrad försäljningsmix. Då färsen Nöt & Grönt till hälften innehåller blomkål och morötter nästan halveras färsens klimatavtryck* jämfört med vanlig nötfärs.
– Vår nya färs är ett konkret exempel på en innovativ, hållbar och prisvärd vara som hjälper konsumenten till lägre klimatpåverkan utan att för den skull behöva välja bort köttet helt, göra avkall på smakupplevelsen som många vill åt eller vara svårare att tillaga. Dessutom är priset väsentligt lägre än för vanlig nötfärs, säger Hans Bax, affärsområdeschef egna affärer på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.


Nötköttet i färsen kommer från svenska gårdar och bär därför Kött från Sverige-märkningen. Produkten är Nyckelhålsmärkt, vilket innebär att det är ett hälsosamt val. Färsen kommer att placeras bredvid vanlig nötfärs i butikerna och kommer med dagens prisläge ligga omkring 25 procent lägre i pris än nötfärs.

*Klimatavtrycket är taget från RISE klimatdatabas för livsmedel och uppgår till cirka 28 CO2e per kilo för svensk nötfärs och cirka 14,2 CO2 för Nöt & Grönt.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Trend

Skånemejerier miljoninvesterar i kvargproduktionen

Skånemejerier investerar närmare 70 miljoner i kvargproduktionen för att möta den ökade efterfrågan. Dessutom lanserar man helt vita bägare för sina bästsäljare, som en kortsiktig lösning på bristen på förpackningsmaterial.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.