Arlas mjölk uppgraderas med nya miljökriterier

Arla stärker konceptet Arla Ko med nya miljö- och klimatkriterier, som förenklat innebär att varje ko får rätt mängd mat och näring samtidigt som fodersvinnet minimeras.Satsningen gäller all färsk mjölk under varumärket och ska bidra till att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030.

Arla Ko-mjölken, i sina karaktäristiska randiga förpackningar, har redan 14 särskilda kriterier för djurvälfärd, vilka bland annat omfattar extra långt sommarbete och att korna får gå fritt inomhus. Nu stärks konceptet för att bidra till en mer hållbar mejeriproduktion.
– Vår mjölk erbjuder redan starka kriterier för djurvälfärd. Nu blir den en ännu mer konkret del av vår långsiktiga klimatresa. För en produkt med så stora volymer som Arla Ko-mjölken kan den här typen av förändringar göra stor skillnad, säger Sara Borg, ansvarig för varumärket Arla Ko.
De nya miljö- och klimatkriterierna för Arla Ko-mjölken innebär att gårdarna köper 100 procent förnybar el, har poäng över en viss gräns i Arlas nya modell för hållbarhetsersättning samt uppfyller utfodringskontrollen i hållbarhetsmodellen. Förenklat innebär det att varje ko får rätt mängd mat och näring, samtidigt som fodersvinnet blir så litet som möjligt.
Särskilda avtal med mjölkbönderna garanterar att de extra kraven på djuromsorg, klimat och miljö efterlevs och de får en ersättning för lite högre kostnader. Mjölken särhålls i transporter och på mejeriet, innan den förpackas.
I samband med uppgraderingen av Arla Ko-konceptet får förpackningarna en ny design, där både djuromsorgen och klimatarbetet på gårdarna tydliggörs och de klassiska ränderna uppdateras.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet och Primärproduktion

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.