– Vi kallar det KoPro, säger projektledaren Henrietta Anefalk.
24 april 2020
Under de senaste 15 åren har Arlabönder bjudit in till kosläpp runt om i landet; en folkfest för hela familjen och ett tillfälle att träffa mjölkbönder, ställa frågor och se hur det fungerar på en gård, vilket vanligtvis lockar upp emot 200 000 besökare.
Trots den pågående pandemin kommer korna att skutta ut som vanligt med start i morgon lördag – men i år utan besökare. I stället kommer Arla att livesända kosläppet så alla med en egen skärm kan ta del av detta vårtecken.
– Vi är väldigt entusiastiska över att dela denna nya form av kosläpp med allmänheten. Bland annat kommer vi fästa GoPro-kameror, eller som vi kallar det “KoPro”, på några av kossorna så att publiken får uppleva det ur deras perspektiv, säger Henrietta Anefalk, projektledare för det digitala kosläppet på Arla.
Livesändningarna kommer att ske den 25 april, 2 maj och 9 maj från tre olika Arlagårdar. Under sändningarna kommer de båda internetprofilerna Hampus Hedström och Josefin Caarle att presentera respektive gård och bonde, samt tävla och svara på frågor innan det är dags för kosläpp.
Dessutom kommer Arla att bjuda på 25 000 nybakade bullar.
– Mjölk, bulle och kosläpp hör ihop med våren, säger Fredrik Larm, eventansvarig på Arla.
Dagen innan respektive kosläpp är det möjligt att besöka ett av de lokala konditorier och bagerier som Arla samarbetar med i den region där det aktuella kosläppet livesänds för att hämta bullar till mjölken.
Och apropå kor…
…så vill Krav bidra till en mer nyanserad bild om kornas betydelse när det gäller hållbara kretslopp och hållbar livsmedelsproduktion, och drar nu därför igång en kampanj som ska pågå till början av juni. Kampanjen ”Kons roll i ett Krav-märkt kretslopp” kommer att presenteras i filmer, infografik, debattartiklar, annonser och genom inlägg i sociala medier.
Dela
Fler nyheter i Corona och Primärproduktion
Lantmännen om krisberedskap: “Den låga självförsörjningsgraden skapar oro”
Tillgång till mat är en central del i landets krisberedskap. Men en färsk Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av Lantmännen visar att knappt en av fyra svenskar känner sig trygga med Sveriges matförsörjning vid kris.
19 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.