– Vi tror på att rikta strålkastarna mot de goda exemplen, säger Christer Lundin, chef för foodservice på Arla Sverige.
6 november 2024
Varje dag serveras cirka tre miljoner måltider i vård, skola och omsorg i Sverige. Och i snart 25 år har Arla arrangerat den prestigefyllda tävlingen Arla Guldko, för att lyfta fram offentliga kök som skapar goda måltidsupplevelser och inspirera andra i branschen.
– Genom att visa uppskattning för ambitiösa kök och verksamheter, som i sin tur inspirerar andra i branschen att våga ta nästa steg i sin måltidsutveckling, har Arla Guldko bidragit till att utveckla den offentliga måltiden i Sverige, säger Christer Lundin till Livsmedel i fokus.
– Köken som deltar lyfter fram tävlingen som en rolig, utvecklande och spännande resa som bidrar till en god sammanhållning. Och medarbetarna som är drivande tar ofta nya steg i sin karriär.
Och vad betyder tävlingen för Arla?
– I likhet med många andra restaurangguider och mattävlingar tror vi på att rikta strålkastarna mot de goda exemplen. Det är på så sätt vi kan utveckla Måltidssverige och skapa förutsättningar för världens bästa skol- och äldreboendemat. Som stor leverantör till offentliga kunder betyder det mycket att vara en partner som hjälper till att sprida matglädje, säger Christer Lundin.
Tävlingen omfattar fyra kategorier: Årets frukostlyft, Bästa matglädjeförskola, Bästa matglädjeskola och Bästa seniormatglädje.
Alla offentliga kök kan ansöka – förskolor, skolor och äldreboenden samt de som arbetar inom dessa verksamheter. Juryn tittar bland annat på unika sätt att jobba med kvalitet, hållbarhet, råvaror i säsong, minskat svinn och måltidspedagogik.
Vinnarna avslöjas på Arla Guldko-galan 12 maj i Stockholm. Utöver äran får vinnarna statyetten Arla Guldko, diplom, utbildningsstipendium på 30 000 kronor och möjligheten att laga mat tillsammans med en vinnare av Årets Kock.
HÄR hittar du mer information om tävlingen och hur man anmäler sig!
(Bilden är från utdelningen av 2024 års vinnare av Arla Guldk0 i samtliga kategorier)
Dela
Fler nyheter i Måltider och Värdekedjan
Trend: Så vill svenska folket unna sig
När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.
27 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.