– Vi vill erbjuda det bästa från växtriket – gott, näringsrikt och gjort på hundra procent svensk havre, säger Haoran Guan, varumärkesansvarig i Sverige.
13 februari 2024
Nu tar mejerijätten Arla steget in i växtbaserat på den svenska marknaden – med siktet inställt på att bli topp tre innan året är slut.
Det nya varumärket Jörd har i veckan lanserats i dagligvaruhandeln och det rör sig om sex produkter; syrade och smaksatta gurtar, havredryck och baristamjölk.
Produkterna tillverkas av 100 procent svensk havre och är berikade med fibrer, vitamin D och folsyra (B9).
– Vi har jobbat mycket med att hitta den bästa produktmixen och godaste smakerna. Nu ser vi fram emot att svenskarna äntligen ska få prova, säger Haoran Guan, ansvarig för Arla Jörd i Sverige.
Lanseringen är ett resultat av att allt fler konsumenter efterfrågar växtbaserade alternativ i sin kost.
– Mjölk är och förblir kärnan i Arlas verksamhet. Men vi vet att många konsumenter i dag använder både mejeri- och växtbaserade produkter. Vi vill självklart erbjuda ett så brett sortiment som möjligt till våra kunder och ge konsumenterna möjlighet att välja ett varumärke de redan gillar från hyllan när de vill ha växtbaserat. Och oavsett vilken produkt från oss du väljer, så stöttar du svenska bönder och svenskt lantbruk, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Växtbaserat
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.