Årets matbluff: Arlas ekologiska mjölk

Arlas ekologiska mjölk, med “Netto noll klimatavtryck”, har röstats fram som ”vinnare” av antipriset Årets matbluff 2021. Totalt fick mjölken över 30% av rösterna, hela 6862 av 22 244 röster.
– Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara, som delar ut utmärkelsen.
Företag som använder sig av så kallad greenwashing för att sälja sina produkter har blivit en växande trend. Det innebär att företag använder marknadsföring för att skapa en bild av att vara miljövänliga, genom att kommunicera ut och belysa genomförda miljövänliga insatser.
– Att Årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser, säger Björn Bernhardson.
Netto noll är ett begrepp som används inom klimatarbetet av både företag, organisationer och länder men många konsumenter känner sig ändå lurade av marknadsföringen. Konsumentombudsmannen (KO) har sen tidigare valt att stämma Arla till Patent- och Marknadsdomstolen på grund av “Netto noll-kampanjen”. Ärendet har ännu inte avgjorts.

Motiveringen till antipriset lyder så här:

Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en tjusig logga som lyder: “Netto noll klimatavtryck”, vilket kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral. Arla hävdar att deras insatser för att binda och/eller motverka utsläpp av koldioxid gör att de likväl kan använda sig av uttrycket Netto noll klimatavtryck på sina ekologiska produkter, så som mjölk, fil och grädde. Konsumentombudsmannen (KO) tycker annorlunda och har nu stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.

Arla har kommenterat nomineringen så här i ett pressmeddelande från Äkta Vara:
“Det är få som har så rena och naturliga produkter som Arla – köper man mjölk får man mjölk och inget annat. Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra. Det är vår marknadsföring Netto Noll som ifrågasätts av vissa. Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver. Vi har full respekt för att det är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå. Därför välkomnar vi KO:s prövning som kan ge tydligare praxis. Att binda och lagra kol på olika sätt är ett viktigt verktyg för att minska klimatpåverkan från utsläpp”.

De övriga finalisterna i Årets Matbluff är Gille Finskorpor mandel, Plantin Olja med smak av svart tryffel, Abba Ekspånsrökta musslor, HealthyCo Mayo Chipotle & Lime: 2745 röster, Änglamark Fruktgodingar jordgubb.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet

Coop lanserar personlig matkasse: “Träffsäker teknik”

Nu kan din mammas lasagne eller bästa vännens smarta middagstips handlas online. I samarbete med Smakshare och Northfork lanserar Coop en ny tjänst för färdiga matkassar, som gör det smidigt att fylla kundkorgen med sina egna favoritrecept.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.