1 februari 2024
Försäljningen av alkoholfri öl skjuter i höjden, enligt nya siffror från Carlsberg Sverige. Under förra året slog bryggerijätten sitt eget rekord med en försäljning på drygt nio miljoner liter i dagligvaruhandeln – en ökning med 800 000 liter.
– Trenden för alkoholfri öl är stark och vi är glada att allt fler hittar till våra alkoholfria alternativ. Vi har en passion för öl, inte alkohol, och för oss är det viktigt att kunna erbjuda goda drycker för alla tillfällen. På Carlsberg Sverige jobbar vi därför hårt för att utveckla ännu bättre produkter och fortsätta vår satsning på den alkoholfria ölkategorin, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige.
Carlsberg Sverige lanserade alkoholfri öl i Sverige 2006 och har i dag en total marknadsandel på 54 procent med 16 olika alkoholfria öl i utbudet. Svenskarnas alkoholfria favoritöl är Carlsberg Alcohol Free, med en marknadsandel på 25 procent.
Det är livsmedelsbutikerna som säljer mest alkoholfri öl i Sverige och för fem år sedan nåddes en milstolpe då alkoholfri öl gick om lättöl.
I dag säljer Carlsberg Sverige mer än åtta gånger så mycket alkoholfri öl som lättöl i matbutikerna och under förra året ökade försäljningen över hela Sverige. Största ökningen skedde i Blekinge och Skåne, där försäljningen ökade med hela 16 procent.
Dela
Fler nyheter i Dryck och Trend
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.