Äkta vara: ”Tillverkarna lyssnar när konsumenterna säger ifrån”

Drygt hälften av alla finalister till Årets matbluff har förändrat sina produkter i till det bättre i efterhand. Detta enligt konsumentföreningen Äkta vara, som står bakom antipriset och som nu presenterar hela listan på företag som vidtagit åtgärder efter “bluffanklagelserna”.

När konsumentföreningen Äkta vara gör en genomgång av hur företagen som varit finalister i utnämningen Årets matbluff mellan åren 2018 och 2021 agerat i efterhand visar det sig att elva av de totalt 21 aktörerna på något sätt tagit till sig av kritiken.
– Det får ses som ett gott resultat. Tillverkarna lyssnar när konsumenterna säger ifrån. De byter namn, ändrar design och gör ibland även om recepten. Det blir inte alltid helt tillfredställande, men i alla fall en förbättring jämfört med innan, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson, i en kommentar.

Bland annat använder sig Pop Bakerys smördeg numera av smör i produkten, och Arla har slutat märka sina ekologiska produkter med “netto noll”.

Det tar lång tid att göra om en förpackning eller ett recept, därför är finalisterna för 2022 (som utsågs i januari i år) inte med i uppföljningen. Äkta vara noterar dock att Bravo Röd apelsin, vars största ingrediens är äpple, redan har ändrats. Tillverkaren Skånemejerier har nu lagt till texten ”med äpple” under själva namnet och dessutom klistrat in några äppelskivor bland de apelsin- och blodapelsinskivor som utgör förpackningens dekor. De nya förpackningarna är på väg ut i butik.

Här är hela listan:

  • Arla Ekomjölk, -fil och -grädde har slutat med ”netto noll-märkningen”, vilken nyligen även fälldes i domstol.
  • HealthyCo Chipotle & Lime Mayo, har bytt ut “lime” mot “lemon” i namnet.
  • Gille Finskorpor mandel, har bytt namn till Finskorpor med mandelsmak.
  • Pop! Bakery Smördeg har bytt ut det vegetabiliska fettet i smördegen mot smör.
  • Max Sourcream & pepper dressing, har blandat i 2,9 procent crème fraîche.
  • Estrella Nötmix honung & salt, har bytt ut påståendet “honungsrostade” mot “kanderade”.
  • Alpro Cuisine soya vispbar har bytt namn till Alpro whipping.
  • Semper gluten free Bovete & Teff mjöl, heter nu “mjölmix” i stället för “mjöl”.
  • Pågen Brioche hamburgerbröd, har bytt namn till Gourmet hamburgerbröd.
  • Lätta Original minskade först mängden palmolja och har sedan tagit bort den helt.
  • Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice rödbeta, selleri & fänkål, bytte “grönsaksjuice” till “juice” och lade även till “äpple” och “citron” i namnet – men säljs inte längre.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.