12 februari 2020
Framtiden för det svenska jordbruket stavas digitalisering. Efter lyckade digitala satsningar inom mjölkproduktionen står nu den svenska nötköttsproduktionen på tur.
Lantbrukarnas riksförbund, LRF, väljer att investera 5 miljoner kronor i det svenska bolaget Hencol för att öka digitaliseringstakten.
Övervakning av produktionsdata, exempelvis automatisk vägning, ska tillsammans med big data och artificiell intelligens (AI), ge lantbrukaren bättre stöd i form av information i realtid.
– Att kunna mäta är grunden till all förbättring. En förutsättning för att kunna göra det är att tillförlitliga data hämtas in, processas och analyseras. Vi har genom åren sett fantastiska resultat i andra delar av lantbruket, som när mjölkroboten revolutionerade datainsamlingen för mjölkproducenter. Nu vill vi från LRF:s sida vara med och bidra till att möjliggöra samma utveckling för våra nötköttsproducenter, säger Anna-Karin Hatt som är vd och koncernchef för LRF.
Med realtidsinformation om djuren och en upparbetad databas kan Hencols lösning bidra till att effektiviseringar och besparingar både för lantbrukarna och miljön.
ELLEN LARSSON
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.