21 april 2021
På senare år har intresset för svenskproducerade varor ökat. Ursprungsmärkningen Från Sverige fyller i och med detta en stor funktion genom att göra det enklare för konsumenten att välja svenska råvaror, livsmedel och växter i butikerna. Undersökningar visar att dessa har ökat från knappt 25 procent till 40 procent under de fem år som märkningen har funnits.
Det var 2016 som dåvarande landsbygdsminister Sven-Erik Bucht klippte banden för de första Från Sverige-märkta produkterna. I dag finns 200 märkesanvändare och 10 800 varor som är godkända för märkning. Totalt omsätter dessa varor över 20 miljarder kronor.
– Jag får ofta frågan om hur många produkter man kan märka, och svaret blir klassiskt – hur långt är ett snöre. Så länge det finns ett intresse hos konsumenten att göra medvetna val och välja svenskt och så länge som vi har ett innovativt lantbruk och livsmedelsproduktion så har märket en viktig funktion på marknaden, säger Ulrika Ekström, ny vd på Svenskmärkning sedan 2021.
Sedan lanseringen har kriterierna utvecklats och i dag är även kategorier som exempelvis fisk, dryck, vilt samt restauranger inkluderade. Alla kategorier av livsmedel och växter kan märkas med svenskt ursprung under förutsättning att produkterna lever upp till reglerna.
Verksamheten är icke-vinstdrivande och ägs till lika delar av LRF, som representerar primärproduktionen, Livsmedelsföretagen och Svensk dagligvaruhandel.
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Värdekedjan
Hasselnötter är det nya vinet
Trots att det går utmärkt att odla hassel här i Sverige importeras nästan alla hasselnötter vi äter. Men det kan det snart bli ändring på, enligt hortonomen Anna-Carin Almqvist.
26 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.