16 april 2021
Nyckelhålet är Livsmedelsverkets märkning som gör det enklare för konsumenten att hitta nyttiga alternativ i butikshyllan. Märkningen används för mat med mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer samt nyttigare fett. Med avsikt att få insikt om attityder och kännedom om märkningen har Livsmedelsverket låtit genomföra en undersökning. Företaget Origo Group har genomfört en enkäundersökning med drygt tusen respondenter mellan 18 och 80 år
Hela 97 procent av alla konsumenter i Sverige har hört talas om Nyckelhålet. Det gäller oavsett kön, utbildningsnivå, inkomst och bostadsort. Unga har en något lägre kännedom om märkningen, men de som känner till den är å andra sidan mer positiva än äldre.
– Kort utbildning och låg inkomst är förknippat med sämre matvanor och ökad ohälsa, det vet vi från tidigare studier. Vi vill att Nyckelhålet ska vara en guide för alla som vill äta mer hälsosamt. Därför är det positivt att Nyckelhålet är välkänt i samtliga grupper, säger Veronica Öhrvik, projektledare för Livsmedelsverkets regeringsuppdrag om Nyckelhålet.
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Hälsa
Hon ska öka konsumtionen av fullkorn: “Tid, tålamod och starkt engagemang”
Maria Alexandersson är projektledare för Fullkornsfrämjandet. Uppdrag? Att få fler svenskar att få upp ögonen för vikten av att äta fullkorn.
– När man väl förstår är det egentligen ganska enkelt, säger hon till Livsmedel i fokus.
29 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.