Foodtech som innovativa lösningar och skalbara affärsmodeller

För bara några år sedan var intresset för vad som skedde i matsektorn inte särskilt stort. I dag är foodtech-området hetare än någonsin och utvecklingen av nya, innovativa produkter, tjänster och produktionslösningar sker explosionsartat.
– Det är underbart att se hur matbranschen har vaknat, nu får man hålla sig på tårna för att hänga med, säger Elén Faxö, livsmedelsstrateg och grundare av Innovationbooster samt styrelseledamot i Livsmedel i Fokus.

– För mig är foodtech produkter, tjänster och teknologier inom matområdet. Det kan vara alltifrån lösningar inom primärproduktionen, produktionstekniska metoder för industrin till digitala verktyg för handlaren, säger Elén Faxö, livsmedelsstrateg och grundare av Innovation Booster.

Elén Faxö, livsmedelsstrateg och grundare av Innovation Booster.

Hon har lång bakgrund i livsmedelssektorn – från inkubatorverksamhet med stöd till entreprenörer i tidiga skeden inom mat- och hälsa till bland annat innovations- och företagsutvecklare på RISE. Sedan 2021 driver Elén Faxö den egna verksamheten Innovation Booster som arbetar med hållbar innovation och samverkan inom matområdet.

– Min drivkraft har varit att skapa kraft i samverkan aktörer emellan och att se helheter i system där alla behövs. Att koppla samman aktörer i industri med tidiga bolag och koppla in kapital och där alla kan bidra med sina unika styrkor.

När hon för runt ett decennium sedan började intressera sig för startups fanns det många duktiga entreprenören inom livsmedel, men det sakandes en väg in mot industrin. Det var ont om investerare med intresse i matområdet och brist på förståelse kring möjligheterna.

– Nu har var och varannan investerare insett potentialen till impact och tillväxt i livsmedelssektorn. Det har hänt jättemycket både på kapitalsidan, i industrin och kring hela startupscenen.

För många handlar foodtech om nya, innovativa koncept som har sin bas i någon form av teknologi. Elén Faxö vill gärna vidga begreppet:

–  Jag väljer att se foodtech som innovativa lösningar inom mat som har sin bas i en skalbar affärsmodell, och som gör koncepten relevanta både för industrin och investerarna att titta närmare på. Det innebär inte nödvändigtvis att det handlar om avancerad teknologi.

Hon menar att nästan hundra procent av dem som arbetar inom foodtechområdet löser en omvärldsutmaning.

Sweden Foodtech’s grundare Johan Jörgensen har sagt att vi inte kan prata om mat och framtid utan att också prata om hållbarhet.

– Det högre syftet är en del av dna och en utgångspunkt för de allra flesta tidiga bolag inom matsektor i dag. Att gifta ihop impact och tillväxt och vara med och bidra till en bättre värld är en viktig drivkraft hos många entreprenörer, säger Elén Faxö.

Kan du nämna några områden som är särskilt heta just nu?

– Hållbarhets och klimatutmaningen är förstås högst upp på agendan, där matsvinn och proteinskiftet är stora frågor. Coronapandemin har också påverkat matsektorn. Bland annat har det spätt på intresset för hälsa, men det har också haft effekt på online delivery med företag som exempelvis Picsmart och Foodora. På hälsofronten tror jag också att vi kommer att prata mer om nutritionsindex. Vi kommer att ställa oss frågor som vilken näringstäthet maten har  per hektar odlad jord i stället för att bara prata volymer. Och bredare perspektiv på hållbarhet, där vi kommer prata än mer till exempel biodiversitet och ”Nature positive”.

– Utvecklingen drar också åt det lokala igen, vilket också är en effekt av pandemin. Vi pratar svenskt, resiliens och försörjningsgrad och hur vi möjliggör en levande landsbygd.

Elén Faxö poängterar dessutom att digitaliseringen som en självklar möjliggörare i framtiden. Och där sker det väldigt mycket nu, i alla led – från jord till bord, för att använda EU-kommissionens ord för den nya livsmedelsstrategin.

Det här är ett utdrag ur Livsmedel i fokus nummer 2 2021 som kommer ut 13 april med Tema Foodtech.

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Värdekedjan

Trend: Så vill svenska folket unna sig

När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.