En klassiker går i graven

I mars drar en populär 76-åring sin sista suck. Då upphör produktionen av Dumles klassiska, platta kolaklubba med mjölkchokladöverdrag.

Den första Dumleklubban såg dagens ljus 1945. Då var det företaget Mazetti som stod för produktionen. 1975 förvärvade Fazer bolaget och varumärket följde med. Sedan dess har Dumle blivit omåttligt populärt och kolan finns i flera smakvariationer och den säljs i över 30 länder runt om i världen.

Under mars månad upphör produktionen av klubban på grund av att den tekniska livslängden på produktionslinjen når sitt slut. Den är gammal och har de senaste åren blivit svår att underhålla och reparera.

– För oss på Fazer är kvalitet och säkerhet centralt och vi jobbar kontinuerligt med ständiga förbättringar. Vi har under lång tid försökt hitta en lösning för att på ett effektivt och hållbart sätt fortsätta produktionen av Dumleklubban, men behöver nu konstatera att detta inte längre är möjligt. Det har varit en utmaning att med dagens moderna teknik hitta en produktionslösning till den klassiska Dumleklubban, då hantverket såväl som receptet är lika unika som klubban själv, säger Malin Lindqvist, Brand Manager, Fazer Konfektyr.

Men det finns fortfarande hopp för Dumleklubbälskarna. Fazer arbetar på en lösning för att kunna producera en ny variant i framtiden.

–  Vi vet att klubban är en älskad produkt av många konsumenter och vi arbetar ständigt med vårt urval av Dumleprodukter. Vi kommer att fortsätta våra ansträngningar för att utveckla och hitta ett sätt att producera en Dumleklubba igen i framtiden, fortsätter Malin Lindqvist.

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Trend

Trend: Så vill svenska folket unna sig

När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.