12 januari 2021
Med antipriset Årets matbluff vill konsumentföreningen Äkta vara uppmärksamma produkter som inte är vad de utgör sig för att vara. De vill dessutom sätta press på livsmedelstillverkare som säljer produkter som enligt dem ”slirar på sanningen”.
I år är det femte gången som den föga smickrande utnämningen äger rum och antalet nomineringar har satt rekord. Till Årets matbluff 2020 fick man in hela 184 nomineringar, vilket är 22 fler än året innan.
– Det visar på att det finns många bluffiga produkter ute i butikerna och att det är många konsumenter som på olika sätt känner sig lurade, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara.
Årets nominerade produkter är:
- Svensk honungsförädling: Blomsterhonung, ekologisk
Motivering i sammandrag: Den blågula etiketten med texten ”Svensk honungsförädling” skapar intrycket av att det handlar om inhemsk vara. Men i själva verket har den producerats i något av lågprisländerna Mexiko, Brasilien, Bulgarien eller Kuba. Namnet blomsterhonung är heller inte så märkvärdigt som det låter. Merparten av den honung som produceras i världen kommer från bin som hämtat sin nektar från någon form av blommor. - Pop! Bakery: Smördeg
Motivering i sammandrag: Produkten heter smördeg, men innehåller trots detta inte minsta gnutta smör. Smöret har bytts ut mot solros- och palmolja. - Herrljunga cider: Anno69 äppelcider, alkoholfri
Motivering i sammandrag: Den kallas “hantverkscider” och äpplena är dessutom “kallpressade”, men drycken produceras i ciderjätten Herrljungas fabrik. Innehållet utgörs endast av 25 procent äppeljuice, vilket är ungefär lika lite som i vanlig industricider och enbart fem procent av juicen är kallpressad. - Max: Sourcream & pepper dressing
Motivering i sammandrag: Dressingen innehåller ingen som helst sourcream, faktiskt ingen mejeriprodukt alls. - Estrella: Nötmix honung & salt
Motivering i sammandrag: Ordet honung finns på flera ställen på förpackningen, där även en traditionell honungsslev avbildas. Ändå består nötternas söta ytskikt mest av vanligt socker. Av 35 gram sockerarter utgörs bara två gram av honung.
Fram till den 18 januari kan den som vill rösta på någon av de finalister, vilka har valts ut av en kunnig jury. Den 20 januari offentliggörs vem som har tagit hem årets mints prestigefulla tävling.
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Värdekedjan
Trend: Så vill svenska folket unna sig
När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.
27 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.