16 december 2020
Under pandemin har vi sett att allt fler väljer att stanna hemma i stället för att gå ut och äta på restaurang. Som följd har många krogar utvecklat sitt utbud av hämtmat. Vi har samtidigt sett en offensiv expansion av Q-handelsplattformen Foodora med ett breddat tjänsteutbud, ökat antal anslutna restauranger och en ökad etablering av sin verksamhet geografiskt. Nu öppnar de i ytterligare tre städer: Alingsås, Enköping och Örnsköldsvik. Foodora finns sedan tidigare på ett femtontal orter i Sverige.
– Det känns väldigt bra att vi öppnar i tre städer samtidigt. Vi har haft ett väldigt högt tryck på oss den senaste tiden från det lokala näringslivet att öppna i deras område. Nu tillgodoser vi tre städers behov. Vi är ett bolag som tänker nytt och attraherar många aktörer och att de väljer oss som deras samarbetspartner ser jag som ett starkt kvitto att vi är ett bolag som verkar i tiden, säger Hans Skruvfors, vd Foodora Sverige.
Foodoras närvaro i de tre nya städerna ger de lokala restaurangerna möjlighet att smidigt kunna leverera hem måltider till sina kunder. Tjänsten ger affärsrörelserna således potential att öka omsättningen och skapa fler arbetstillfällen lokalt.
Några av de anslutna restaurangerna i de tre nya städerna:
Alingsås:
Wallins grill, Shit Pommes Frites, Sibylla, MAX, Espresso House, som även erbjuder snabb hemleverans av andra produkter som exempelvis kaffekapslar. Bueno Taco och Lennartssons Café.
Enköping:
Taste of Bangla, Sibylla, Sagar Indiska, Pinchos, Orientaliska palatset, Restaurang Golfen, Grekiska Grill & Bar, Sunnys matglädje, Diners, Saby Jai Thaimat och Hotell Kompassen.
Örnsköldsvik:
Hälsobaren, Richard Norberg Sångkock, Subway, O’learys och Pinchos.
Foodora är idag Sveriges populäraste marknadsplats för hemkörning av restaurangmat men också q(quick)-handel av varor som levereras inom 30 minuter samma dag. Företaget är en del av det globala företaget Delivery Hero med säte i Berlin, Tyskland, och finns representerade i 39 länder. I Sverige arbetar över 2500 personer i bolaget och det finns mer än 4500 anslutna restauranger och butiker.
Dela
Fler nyheter i Måltider och Restaurang
Ny studie: Snacks, snabbmat och läsk dominerar menyn för svenska 14-åringar
Hemma, på väg till och från skolan, i matbutiker, på kaféer och restauranger och i samband med fritidsaktiviteter. Överallt möts dagens 14-åringar av mat, reklam för mat och köperbjudanden, liksom trender och inspiration via mobilen. Det visar en ny kvalitativ studie där Livsmedelsverket låtit 14-åringar dela med sig av sin vardag.
23 januari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.