Lokalproducerat står sig som starkaste trenden

Heta konsumenttrender – hjälper eller stjälper de svenska livsmedel? Om detta talade Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, på det trendseminarium som Livsmedel i fokus arrangerade i onsdags på Moderna museet i Stockholm – och som även sändes digitalt.

I slutet av mars presenterades Livsmedelsföretagen en trendspaning, som visade på stark framtidstro i branschen och där lokalproducerat var den absolut hetaste trenden.

Sedan kom coronan och förändrade spelplanen – och gjorde svenskt och lokalproducerat ännu hetare.

– När det finns en osäkerhet i omvärlden och alla på ett eller annat sätt känner oro väljer många konsumenter varor som man känner igen och som känns trygga, säger Carl Eckerdal.

De starkast lysande trender som han alltså tror kommer att summera 2020 på livsmedelsfronten är:

  • Lokalproducerat
  • Premium
  • Hälsa
  • Bekvämlighet

– För de allra flesta konsumenter finns det ett likhetstecken mellan ”lokalt” och ”svenskt, säger Carl Eckerdal.

Även premium fortsätter att växa, både här i Sverige och på exportmarknaden.

– Många svenskar har mycket pengar i plånboken just nu, de går mindre på krogen på grund av corona och köper gärna mer förädlat i matbutiken av hög kvalitet.

Hälsotrenden har också växt sig starkare under corona, då många vill vara proaktiva och förebygga ohälsa med hjälp av bra mat.

– Svenska leverantörer är väldigt trovärdiga avsändare av allt detta – vi har liksom alla rätt, säger Carl Eckerdal.

– Men jag kan så klart ha fel. Trender är alltid svåra att pricka in och rätt som det är dyker det upp något nytt som totalt förändrar spelreglerna för livsmedelskedjan.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hälsa och Trend

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.