Klimatavtryck: ”Svenska ägg är i en klass för sig”

En färsk livscykelanalys från forskningsinstitutet RISE visar att svenska ägg har den lägsta klimatpåverkan bland alla animaliska livsmedel. Ställt i relation till näringstäthet blir ägget ett ännu mer hållbart val.

I samband med Äggets dag nu på fredag släpper branschorganisationen Svenska Ägg resultatet från en färsk livscykelanalys framtagen av forskningsinstitutet RISE. Resultatet visar att klimatavtrycket för ett kilo svenska ägg är 1,2 kg koldioxidekvivalenter. Det innebär att svenska ägg har den lägsta klimatpåverkan bland alla animaliska livsmedel som ingick i studien (kött, kyckling, fisk, ost och ägg) – dessutom har branschen lyckats sänka äggets klimatavtryck med en fjärdedel på drygt tio år.

Undersökningen visar även att ägg är det mest näringstäta livsmedlet bland de sju proteinrika livsmedel som ingick i studien (nötkött, fläskkött, hårdost, kyckling, lax, ägg och bönor). Ställer man klimatavtrycket i relation till näringstäthet så är ägg det näst mest klimatsmarta valet bland dessa, tätt efter bönor.

– All mat som produceras påverkar vår miljö och vårt klimat, samtidigt är mat något vi inte klarar oss utan. Därför blir det extra viktigt att titta på klimatpåverkan i relation till den näring man får i sig och där är det svenska ägget i en klass för sig, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på Svenska Ägg.

Men livscykelanalyser som metod har sina begränsningar enligt branschorganisationen:

– Framförallt för oss i lantbrukssektorn, eftersom vår miljöpåverkan också kan vara positiv, till skillnad från de flesta andra branscher. Med den beräkningsmodell som finns i dag framstår lantbruket och livsmedelsproducenter ofta som miljöbovar, vilket är olyckligt. Här behövs mer forskning för att få fram en modell där vi i lantbrukssektorn får tillgodoräkna oss de positiva klimateffekter som vi bidrar med, säger Marie Lönneskog Hogstadius.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Primärproduktion och Trend

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.