9 september 2020
Nu i dagarna drar Livsmedelsverket igång en kommunikationssatsning för att modernisera märkningen Nyckelhålet. Satsningen, som genomförs i sociala medier, vänder sig inledningsvis främst till unga vuxna. Senare ska kommunikationen även riktas till småbarnsfamiljer.
– Det är roligt att vi nu kan göra konkreta insatser för att stärka Nyckelhålet. Märkningen har funnits i över 30 år och utvecklas hela tiden, men bilden av Nyckelhålet har inte riktigt hängt med, säger Christina Lindahl, kommunikationschef på Livsmedelsverket.
– Målet är såklart att det ska leda till att fler konsumenter använder Nyckelhålet som en guide till de hälsosamma alternativen i butikshyllan.
Satsningen ”Byt inte liv” har tagits fram i dialog med branschorganisationerna inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln och finansieras via ett särskilt regeringsuppdrag.
– Vår förhoppning är att ett synligare och tydligare Nyckelhål ska göra att fler företag väljer att märka sina produkter med Nyckelhålet – och därmed gör det enklare för konsumenter att göra hälsosamma val, säger Christina Lindahl.
Nyckelhålet är Livsmedelsverkets märkning för hälsosammare mat. Det står för mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare fett. Det är gratis för företag att märka sina produkter med Nyckelhålet och de ansvarar själva för att de produkter som märks uppfyller kriterierna. Att reglerna följs kontrolleras inom ramen för den ordinarie livsmedelskontrollen.
Dela
Fler nyheter i Hälsa och Trend och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.