28 augusti 2020
Kantar har på uppdrag av Norges Sjømatråd genomfört en undersökning bland fler än 25 000 konsumenter från 20 marknader över hela världen. Studien, som är den största i sitt slag, undersöker bland annat beteenden och preferenser hos sjömatskonsumenter över tid.
Studien visar att drygt sex av tio av de svenskar som uppgett att de äter sjömat en gång i veckan eller mer säger att de har gjort förändringar i sin vardag för att äta mer hållbart. Detta jämfört med 39 procent av dem som äter fisk och skaldjur mer sällan.
– Jag är inte förvånad över kopplingen mellan sjömatskonsumtion och hållbarhet. Svenskar vill veta vart maten på tallriken kommer ifrån och att äta fisk och skaldjur som är hållbart producerade är ett enkelt sätt för var och en att göra klimatsmarta val, säger Sigmund Bjørgo, Sverigechef på Norges Sjømatråd.
Seafood Consumer Index är en årlig enkätundersökning som genomförs online av Kantar på uppdrag av Norges Sjømatråd. Antalet respondenter från varje marknad är vanligtvis mellan 1 000 till 2 500 och är ett representativt tvärsnitt av befolkningen som äter sjömat.
Dela
Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Hållbarhet och Trend
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.