– Vi väljer att lägga fokus på det vi är bra på, säger vd Jörgen Svensson.
1 juli 2020
Ingelsta Kalkons butiker i Stockholm, Lund och Malmö har under flera år haft en negativ lönsamhetsutveckling, trots stora satsningar på ombyggnation, sortimentsutveckling och marknadsföring. Butikerna har varit inriktade mot att sälja företagets produkter och att erbjuda restaurangservering till både lunch- och middagsgäster.
– Konkurrensen från andra konceptbutiker är otroligt tuff i storstadsregionerna och vår kombination av butik och restaurang har gjort situationen ännu mera utmanande. Tyvärr har vi under en längre tid sett ett vikande kundunderlag för de tre butikerna, säger Jörgen Svensson, vd för Ingelsta Kalkon.
Den pågående coronapandemin har ytterligare förvärrat en redan tuff situation.
– Vi väljer nu att lägga fokus på det vi är bra på, det vill säga att förse dagligvaruhandeln och storhushåll med nya, smakrika produkter som ska få fler att upptäcka de många fördelarna med kalkon.
Butiken i Göteborg och gårdsbutiken invid produktionsanläggningen i Brukstorp påverkas emellertid inte av förhandlingarna, den senare har nyligen genomgått en uppfräschning med bland annat en ny lekplats, kaféavdelning och konferensmöjligheter med målet att bli ”Österlens mest attraktiva besöksmål”.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Primärproduktion och Restaurang
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.