Färska siffror om svensk fiskkonsumtion: “Unga är sämst i klassen”

Sju av tio svenska konsumenter vill äta mer sjömat i framtiden, enligt en stor internationell undersökning från Norges Sjömatråd. Studien visar även att 66 procent av svenskarna enbart äter sjömat en gång i veckan – eller ännu mer sällan.

Livsmedelsverkets rekommenderar att vi ska äta fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan. Men verkligheten visar något helt annat.

Enligt senaste upplagan av Seafood Consumer Index – världens största undersökning om hur vi konsumerar sjömat – är det knapp sju av tio svenskar som ens äter sjömat en gång i veckan.

– Det positiva i årets undersökning är att en så stor majoritet av svenskarna vill ändra på detta och äta mer sjömat i framtiden, säger Sigmund Bjørgo, Sverigechef på Norges Sjömatråd.

Enligt rapporten finns det ett tydligt samband mellan ålder och sjömatskonsumtion. Hushållskonsumtionen bland åldersgruppen 18-34 år är en lite dryg tredjedel jämfört med åldersgruppen 65+.

När det kommer till ambitionen att äta mer sjömat är däremot skillnaderna mindre. I Seafood Consumer Index uppgav 66 procent i ålderskategorin 20-34 att de vill äta mer sjömat i framtiden, motsvarande siffra i kategorin 35-49 år var 71 procent medan 70 procent i kategorin 50-65 år svarade på samma sätt.

– Sveriges unga vuxna, som är sämst i klassen när det kommer till sjömatskonsumtion, har en ambition att äta mer fisk och skaldjur. Det är goda nyheter, både för både deras hälsa och vårt gemensamma klimat, säger Sigmund Bjørgo.

 

Seafood Consumer Index är världens största undersökning om hur vi konsumerar sjömat och omfattar mer än 25 000 respondenter från 25 marknader. Det är en årlig undersökning som utförs av Kantar TNS på uppdrag av Norges Sjömatråd.

 

 

Dela

Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Måltider och Trend

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.