12 maj 2020
Produktionen av livsmedel står för en betydande del av de totala utsläppen av växthusgaser, och för att minska effekterna på klimatet måste konsumtionen förändras. Ett sätt att få konsumenter att handla mer klimatvänligt är att ge information om varornas utsläpp av växthusgaser på förpackningarna.
Nu har forskare från AgriFood Economics Center – ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet och Lunds universitet – undersökt hur konsumenter reagerar när olika köttprodukter är klimatmärkta.
Studien bygger på en enkätundersökning och ett inköpsexperiment.
Resultatet visar bland annat att de flesta konsumenter inte har något emot klimatmärkningen, men att så många som en tredjedel inte alls vill veta hur klimatet påverkas av deras inköp.
– Många konsumenter försöker undvika klimatmärkningen för att slippa känna att de borde ändra sitt beteende, förklarar Anna Edenbrandt, forskare vid SLU.
Studien visar dock att konsumenter som inte vill veta vilken klimatpåverkan deras inköp har ändå ändrar sitt inköpsbeteende när informationen så att säga ”tvingas på dem”.
– En effektiv klimatmärkning ska därför vara svår att undvika och finnas på alla produkter. En frivillig märkning där bara produkter som är klimatvänliga märks får mindre effekt, säger Anna Edenbrandt.
Samtidigt visar studien att klimatmärkningen har störst inverkan på de som vill agera hållbart – och att de flesta av dessa individer faktiskt vill få klimatinformation när de handlar.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Forskning och Hållbarhet
Gemensam satsning på bioteknik ska utveckla framtidens mat
Världens växande befolkning och behovet av ett mer hållbart livsmedelssystem kräver nya sätt att producera och konsumera mat. Chalmers tekniska högskola är nu värd för ett unikt konsortium för att utveckla framtidens mat, i samarbete med Arla och Lantmännen.
21 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.