29 april 2020
Var tionde kopp kaffe och var sjätte banan som säljs i Sverige är Fairtrade-märkt. Under 2019 spenderade svenskarna i genomsnitt 433 kronor per person på Fairtrade-produkter, en ökning med tio procent jämfört med året innan.
Det framgår av en färsk och webbaserad Sifo-undersökning där 1 000 personer deltog.
– Det är oerhört glädjande att svenska konsumenter visar ett så stort intresse för en socialt och miljömässigt hållbar handel. Särskilt med tanke på de utmaningar som världen nu står inför till följd av coronakrisen, som drabbar odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom särskilt hårt, säger Cecilia Ceder, vd på Fairtrade Sverige.
Choklad, konfektyr och kakor är den kategori som – efter bomull – ökade mest under förra året, med hela 42 procent.
Även vinförsäljningen har ökat med 23 procent, vilket befäster Sveriges position som ett av de länder som säljer mest etiskt producerat vin i världen.
Dessutom tillkom fler Fairtrade-märkta varor på den svenska marknaden under förra året; utbudet ökade med åtta procent mellan 2018 och 2019.
– Det innebär att svenska konsumenter fortsätter att göra skillnad för världens odlare och anställda, säger Cecilia Ceder.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Primärproduktion
Lantmännen om krisberedskap: “Den låga självförsörjningsgraden skapar oro”
Tillgång till mat är en central del i landets krisberedskap. Men en färsk Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av Lantmännen visar att knappt en av fyra svenskar känner sig trygga med Sveriges matförsörjning vid kris.
19 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.