Brödtermometern: ”Vi ser en boom i både mackor och bröd”

Alla älskar bröd, enligt den senaste upplagan av attitydundersökningen Brödtermometern.
– Kolhydratsskräcken har verkligen mojnat, säger Maria Sitell, kommunikationschef på Brödinstitutet, som står bakom undersökningen.

Snabbt, billigt och bekvämt. Att bröd ses som en viktig vardagsräddare är tydligt när den senaste upplagan av Brödtermometern presenteras, för 14:e året i rad.
– Vi kan se en boom i både mackor och bröd, säger Sara Johansson, analytiker på United Minds, som genomfört undersökningen på uppdrag av Brödinstitutet.
Nio av tio svenskar uppger att de äter bröd minst två gånger i veckan, och lika många säger sig äta bröd ”som en fullgod måltid” minst två gånger i veckan. Nästan tre av fyra uppger att de ser bröd som en viktigt vardagsräddare för att det går snabbt att tillreda och är ett flexibelt livsmedel.
– Bröd är den självklara frukostfavoriten men även populärt som kvällsmål och mellanmål.
Många äter bröd för smakens skull, och det gäller alla åldrar. Yngre uppger i högre grad än äldre att de uppfattar bröd som bra för miljö och klimat, men även att det är ett modernt och trendigt livsmedel.
Synen på kolhydrater har också förändrats. Från att ha varit något som en del undvikit syns nu ett tydligt skifte.
– Kolhydraterna har fått ett uppsving, säger Sara Johansson.
Två av tre säger sig också vara medvetna om att det finns ”bättre” och ”sämre” kolhydrater.
Brödtermometern visar även att varannan svensk anser att de äter mer fullkorn i dag, jämfört med för fem år sedan. Att fullkornsbröd mättar, är hälsosamt och att det finns ett roligare och mer varierat utbud är några av orsakerna.
Maria Sitell tycker att det är glädjande att både kolhydraterna, brödet och spannmålet i stort ”har kommit ut starkare efter dippen runt 2015”.
– Det är även intressant att se hur ungdomarna utmärker sig i den här undersökningen. Det är de som har ökat sitt brödintag mest, och det är även de är mest intresserade av klimatfrågan.
Utmaningen hon ser är att kunskapen hos många svenskar fortfarande brister. Endast hälften av respondenterna säger sig ha tillräckliga kunskaper om fullkorn och dess hälsofördelar, och det är få som klassar spannmål som ett klimatsmart livsmedel – trots att det både är ett bra protein och ungefär lika klimatsmart som baljväxter.
I samband med presentationen av Brödtermometern arrangerades ett panelsamtal, i vilket bland andra Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen deltog.
– Det är glädjande att se att kurvorna för bröd pekar uppåt, både ur ett företagsekonomiskt perspektiv och ur ett beredskapsperspektiv. Ett normalår har vi ett visst överskott på spannmål här i Sverige, då är det naturligt att brödet har en viktig roll i den svenska dieten, säger han.

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Här är receptet som ska stärka Sveriges livsmedelsberedskap

I orostider behövs en robust livsmedelskedja mer än någonsin. Det menar branschorganisationen Livsmedelsföretagen, som nu lanserar rapporten ”Recept för resiliens” med tio konkreta åtgärdsförslag till politiken för att öka produktionen av mat i Sverige. Högst upp på listan står främjande myndigheter, ökade exportsatsningar samt uppbyggnad av strategiska lager av insatsvaror.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.