– Undersökningen tydliggör behovet av skärpta hållbarhetskrav, säger projektledaren Miriam Thunborg.
20 februari 2025
Ica, Axfood, Coop och Menigo, som alla är medlemmar i Svenska plattformen för riskgrödor, har kartlagt hur deras märkesleverantörer arbetar för hållbara inköp av soja och palmolja i sina produkter.
– Bakgrunden är att de i många år har ställt krav kring sina egna varumärken – nu kommer klivet till märkesleverantörer, säger Miriam Thunborg, projektledare för Svenska plattformen för riskgrödor.
Undersökningen genomfördes för att få en bild av vilka initiativ leverantörerna har för att säkerställa hållbar soja och palmolja i sina egna varumärken, såsom policyer, certifiering, målsättningar, kravställning på leverantörer och uppföljning.
Resultatet visar att en högre andel leverantörer använder certifierad palmolja än certifierad soja, vilket tyder på att hållbarhetsarbetet för palmolja är mer etablerat.
– Detta tyder på att kraven och ansvaret för soja ännu inte är lika tydliga. Många leverantörer som i dag inte arbetar aktivt med hållbar soja uppger att det beror på avsaknaden av tydliga krav från kunder, säger Miriam Thunborg.
Samtidigt tyder resultaten på att kraven på palmolja oftare är begränsade till delar av sortimentet, medan hållbarhetsarbetet för soja i större utsträckning omfattar hela produktutbudet.
Från och med den 31 december 2025 kommer Ica, Coop, Axfood och Menigo, tillsammans med de övriga medlemmarna i nätverket, att kräva att all soja och palmolja i alla produkter ska komma från verifierat mer hållbar produktion, exempelvis genom certifiering. Det gäller alltså oavsett varumärke och inte bara de egna märkesvarorna.
Undersökningen genomfördes under november–december 2024 och besvarades av drygt 100 leverantörer, vilket motsvarar en svarsfrekvens på drygt 30 procent. Leverantörer som är medlemmar i Svenska plattformen för riskgrödor fick inte enkäten, eftersom de redan följer plattformens gemensamma åtaganden och årligen rapporterar sina framsteg.
Dela
Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan
Dagligvaruhandel Förädling Värdekedjan
Livsmedelsbranschen – en motor för svensk ekonomi
Livsmedelskedjan omsätter 1 163 miljarder kronor per år, har ett förädlingsvärde som motsvarar 4 procent av Sveriges BNP och står för 7,5 procent av den totala sysselsättningen i Sverige. Det visar rapporten ”Fakta om maten: En näring för svensk ekonomi” från Svensk Dagligvaruhandel.
20 februari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.