14 februari 2025
Det finns egentligen inget som säger att måste äta frukost, lunch och middag varje dag, alltså bygga upp vår tillvaro på tre större måltider.
Enligt Lennart Wallander är det en relativt ny företeelse, som skapades i samband med den industriella revolutionen. När arbetet flyttades till fabrikerna och skolor infördes för barnen skapades en effektiv måltidsordning med två mål hemma och ett utanför hemmet mitt på dagen.
– Men i dag ser världen annorlunda ut och trenden kommer från väster. I USA äter 90 procent av befolkningen två eller flera småmål om dagen. I Sverige är motsvarande siffra 40 procent. Ju yngre man är, desto vanligare är det, säger han.
Men vad definierar då ett så kallat småmål?
Tja, det kan vara allt från en frukt eller en smörgås till en portionskvarg eller ett kokt ägg.
– Men tittar man på hur utbudet ser ut i en matbutik i USA eller Storbritannien inser man att det finns utrymme för produktutveckling, säger Lennart Wallander.
Trenden går mot mer hälsosamma småmål av typen fruktkebab (fruktbitar uppträdda på spett), grönsaksstavar med dippsås eller som en av de senaste produktlanseringarna här i Sverige: Råggyberry, gjord på hydrotermiskt behandlad fullkornsråg (som ökar upptaget av järn) blandat med yoghurt, vitost och bär.
Samtidigt som intresset för småmål är stort bland inte minst fast food-aktörerna så har inte livsmedelsindustrin riktigt hängt med, enligt Lennart Wallander.
– I dag är det bara fyra av tio som tillverkar småmål så potentialen är enorm. Det är inget fel på risifrutti men det finns plats för betydligt mer och bättre. Småmålsrevolutionen är här!
Dela
Fler nyheter i Mötesplatser och Trend och Värdekedjan
Människor Måltider Mötesplatser
En dag för husmanskosten: ”Vår kanske viktigaste mattradition”
Husmanskosten spelar roll för demokratin och har en given plats i en svensk kulturkanon. Det menar männen bakom Husmanskostens dag, som tar plats på krogar, i butiker och på många matbord onsdagen 26 februari.
18 februari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.