Nu ökar försäljningen av frukt och grönt

Försäljningen av frukt och grönsaker inom den svenska dagligvaruhandeln ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan. Tillväxten sker dock från låga jämförelsetal; sedan 2021 har konsumtionen av grönt minskat med 5,9 procent.

Under hela 2024 hade frukt och grönsaker en positiv volymutveckling på 4,5 procent. Allra bäst skjuts var det under årets fjärde kvartal, då volymen ökade med 8,2 procent jämfört med samma period 2023.
– Att försäljningsvolymerna ökar är en glädjande nyhet och en indikation på att konsumenternas köpkraft sakta återhämtar sig, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.
Dock sker denna tillväxt från låga jämförelsetal. Sedan Dagligvaruindex Frukt & Grönt lanserades 2021 har konsumtionen av frukt och grönsaker minskat med 5,9 procent.
Dagligvaruindex Frukt & Grönt, som görs i samarbete med HUI Research, presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av frukt och grönsaker som säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige. Detta för att kunna följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets näringsrekommendationer om 500 gram frukt och grönsaker per person och dag uppnås.

 

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Trend

Han är Lidls nya stjärnrekrytering: ”Jättespännande”

Johan Krallis Anell lämnar rollen som nationell exportsamordnare på Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet och i Regeringskansliet för att istället tillträda en helt nyinrättad tjänst på Lidl.
– Mitt uppdrag blir att representera företagets intressen – särskilt i politiska sammanhang, säger han till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.