Svensk Dagligvaruhandel och Fiskbranschens Riksförbund i nytt samarbete

Svensk Dagligvaruhandel är ny medlem i Fiskbranschens Riksförbund. Det handlar om att stärka branschorganisationen arbete för en säker och hållbar tillgång av sjömat i Sverige.

Fiskbranschens Riksförbund tror att mångfald och samarbete från hav till bord bäst kan driva sjömatens frågor i Sverige. På så vis vill man vara en bättre partner både för näring och samhälle för sjömatens långsiktiga utveckling.
– Sjömaten måste finnas tillgänglig i konsumentens vardag om vi ska se en mer positiv utveckling för fisk och skaldjur i Sverige. För att uppfylla Livsmedelsverkets kostråd behöver vi äta ungefär dubbelt så mycket av allt detta goda som vi gör idag. Och om vi ska komma dit behöver hela kedjan arbeta tillsammans och dagligvaruhandelns djupa insikter är helt avgörande för branschens arbete för sjömaten i Sverige, säger Krishan Kent, ordförande i Fiskbranschens Riksförbund, när han välkomnar Svensk Dagligvaruhandel som medlem i förbundet.
– Vi är glada över att bli en del av Fiskbranschens Riksförbund. Genom vårt gemensamma branscharbete för en hållbar och säker tillgång till sjömat, kan vi tillsammans driva på utvecklingen av svensk sjömat och säkerställa att fisk och skaldjur blir en självklar del av svenska konsumenters vardag, säger Filip Ekander, hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

 Fiskbranschens Riksförbund samlar den blå livsmedelskedjan för en hållbar tillväxt på den svenska marknaden och består av både branschförbund inom svensk sjömat samt enskilda medlemsföretag, svenskt insjöfiske och vattenbruk, förädlingsindustrin och handel och grossistverksamheter.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Fiske och vattenbruk

Hon spår nya mattrender: Snabba smakexplosioner och vardags-fusioner

Vad kommer svenska folket att laga till frukost, lunch och middag hemma under 2025? Enligt Icas vardagskock Malidza Larsson handlar det om nya smakupplevelser, snacks och innovativa fusioner i köket.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.