Hampaglass ska bli het på årets Grüne Woche i Berlin

Mossagården, som producerar livsmedel av hampa, är ett av totalt 19 svenska livsmedelsföretag som medverkar i Jordbruksverkets monter under årets upplaga av Grüne Woche i Berlin.
– Att presentera vår cirkulära hampaglass på världens största matmässa är fantastiskt roligt, säger vd Ebba-Maria Olson.

För att stärka landsbygds­utvecklingen och öka den svenska livsmedels­produktion krävs en efterfrågan på svenska produkter och måltids­destinationer. Att främja den efterfrågan är det långsiktiga målet med Jordbruksverkets svenska representations­monter på Grüne Woche, där 19 svenska företag ska testa den tyska marknaden och bidra till att bygga bilden av Sverige som matdestination.
Mossagården i skånska Veberöd är ett av företagen som valts ut och som deltar med hampaolja, skalade hampafrön och hampamjöl. Och så den helt nya produkten hampaglass, en ekologisk och helt växtbaserad glass gjord på lokala restströmmar.
– Det är Camilla Bender Larson på Jordbruksverkets inställning att i svenska paviljongen ska unikt utvalda producenter få testa sina produktutvecklingar mot tyska konsumenten och det uppskattas av oss mindre aktörer – och den tyska konsumenten är också genuint ärlig, säger vd Ebba-Maria Olson.

Grüne Woche i Berlin är en av världens ledande konsument­mässor för lantbruk, livsmedel och trädgård med cirka 300 000 besökare som kommer för att provsmaka mat och dryck från hela världen. I år pågår mässan mellan 17 och 26 januari.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Mötesplatser och Växtbaserat

Årets matbluff flyttar hem: ”Redan klart”

Glassarna med de svenskklingande namnen Järna och Alvesta tog tidigare i veckan hem antipriset Årets matbluff – eftersom produktionen görs utomlands. Men nu flyttar produktionen hem till Sverige igen – till Jämtland.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.