Här är årets trendigaste livsmedel: ”Fantastisk produkt”

När Livsmedelsföretagen frågar svenska folket vilket som är årets trendigaste livsmedel toppas listan av kvarg – mejeriprodukten som under 2024 blev så populär att två av de största svenska producenterna stundtals inte kunnat möta efterfrågan.

På uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1 008 svenskar vilket livsmedel, mat eller dryck, som varit särskilt trendigt eller aktuellt under 2024. Och den tydliga vinnaren är kvarg, som i årets undersökning ökar kraftigt jämfört med 2023. I år angav hela fem procent kvarg som ”årets trendigaste livsmedel”, jämfört med bara några tiondels procent föregående år.
Kvargens ökade popularitet märks tydligt hos producenterna, något som Livsmedel i fokus tidigare skrivit om.
Arlas presschef Max Wallenberg har berättat om 20 till 30 procents ökning varje år men att efterfrågan i år ökat ännu snabbare än prognosen. Och Anette Gregow, kommunikationsdirektör på Skånemejerier, har berättat om hur de snabba försäljningsökningarna lett till brist på förpackningsmaterial. Både mejeriföretagen uppger även att de ska öka kapaciteten för att kunna möta den starka efterfrågan.
– Kvarg är en fantastisk produkt på många sätt, och inte minst lockar den folk som är intresserade av hälsa och träning. Men det räcker nog inte för att förklara den snabbt ökande populariteten. Den avgörande faktorn är sannolikt sociala medier, där kvargen har fått väldigt stor spridning under året, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
Andra trendiga livsmedel i årets undersökning är svenskt godis, smaksatta dadlar, nudlar, funktionsdrycker och gurka, framför allt i form av en gurksallad som trendat på Tiktok.
– Om det skulle utses årets trendigaste livsmedel i USA så skulle nog svenskt godis ligga bra till. Det enorma intresset för bland annat Bubs skapades också i sociala medier. Vilket som blir nästa heta livsmedel är svårt att säga, men det vi kan slå fast är att sociala medier kommer fortsätta ha en stor påverkan på vad vi väljer att äta och dricka, säger Jimmy Sandell.

Kvarg är en färskost av surmjölk koagulerad med mjölksyrabakterier. Kvarg kan användas både i bakning och matlagning, och många äter det till frukost eller mellanmål eftersom det är proteinrikt och fettsnålt. I Sverige lanserades kvarg i handeln av Arla 1985, under varumärkesbenämningen kesella.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend

God Jul och Gott Nytt År!

Från oss alla till er alla: En riktigt god jul och ett gott nytt år! Livsmedel i fokus nyhetsbrev och sajt tar lite julledigt men är åter den 15 januari.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.