17 december 2024
Framtidens lax är här, enligt Johan Ljungquist, vd och grundare av Gårdsfisk, som nu lägger till en tredje fisk i sina skånska stalluppfödningar.
– Regngårdslaxen visar att hållbarhet och kvalitet kan gå hand i hand. På våra gårdar föder vi upp lax som inte bara är god och näringsrik, utan också fri från den miljöpåverkan som ofta förknippas med traditionell laxuppfödning. Samtidigt bidrar vi till en starkare landsbygd och tar hållbar matproduktion in i framtiden – utan att belasta haven, säger han.
På Gårdsfisks gårdar föds fisken upp i slutna system där alla resurser tas tillvara. Fiskarnas avföring används som gödsel i jordbruket, vilket minskar övergödning och skapar ett hållbart kretslopp. Målet är nu att vidareutveckla ett helt cirkulärt system, där restprodukter från Gårdsfisks andra fiskarter kan användas som foder till Regngårdslaxen – för att minimera avfall, optimera resursanvändningen och för att avlasta haven.
Regnbågslaxen, utvald för sin goda smak och sin anpassning till Gårdsfisks hållbara modell, är en del av ett pilotprojekt som förväntas nå handeln inom ett par år. Som en första exklusiv lansering serveras den hållbara Regngårdslaxen redan nu i december på Fotografiskas företagsjulbord.
Till skillnad från traditionell laxodling, som ofta förknippas med problem som överfiske, föroreningar och övergödning, erbjuder Regngårdslaxen ett mer klimatsmart alternativ som inte belastar havens ekosystem. Genom att kombinera modern teknologi med traditionellt jordbruk visar Gårdsfisk hur hållbara lösningar kan bidra till att minska trycket på världens hav och samtidigt skapa nya möjligheter för svenska bönder.
– Det här är bara början. Vi vill visa att svensk innovation kan leda global förändring i livsmedelsproduktion. Regngårdslaxen är ett viktigt steg på den resan, säger Johan Ljungquist.
Dela
Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Värdekedjan
Nytt grepp ska säkra kompetensen i livsmedelsbranschen
SALT är nytt ett samarbete mellan offentliga och privata aktörer i Skåne, som ska bidra till att stärka livsmedelsbranschens kompetensförsörjning. Det handlar bland annat om att öka attraktionskraften med hjälp av kommunikation och rådgivning.
16 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.