12 december 2024
Att växla upp hållbarhetsarbetet kostar och är en stor utmaning för hela branschen – men det kan även hjälpa till att lyfta lönsamheten, enligt Marie Gidlund som ser fyra tydliga steg på vägen mot en mer robust och resilient värdekedja:
Nya affärsmodeller
Det svenska lantbruket står inför enorma och helt nödvändiga investeringar i hållbar produktion, något som lantbrukarna inte kan betala ur egen ficka.
– Vi måste hitta nya vägar framåt hur kostnadsfrågan för den hållbara omställningen ska lösas. Det behövs nya finansierings- och affärsmodeller för att sprida både kostnader och risker.
Det krävs även en annan prissättningsmodell.
– I dag är det ohållbara billigare än det hållbara, det behöver vi ändra på med innovativa incitament. För att lyckas måste alla aktörer vara överens om modellen.
Innovation
Att jobba med innovation är en investering, inte en kostnad. Två av de svenska styrkorna i sammanhanget stavas hållbarhet och hälsa.
– Vi har en unik potential att utveckla fossilfria och cirkulära lösningar, liksom möjligheten att utveckla framtidens råvaror och måltidskoncept som främjar goda matvanor tack vare den forskning i som bedrivs på exempelvis Chalmers och Örebro Universitet, säger Marie Gidlund.
Hon tycker att det vore intressant att prova i en specifik värdekedja hur man kan ta tänket hela vägen från producent ut till konsument. Som exempelvis fossilfritt vete som man sedan gör en speciell produkt av – kanske ett öl eller någon typ av barnmat.
– Här finns unik svensk spetskompetens som man kan skruva på ytterligare med hjälp av industriella symbioser mellan olika branscher. Genom att addera ett cirkulärt tänk kan även sidoströmmarna utvecklas till nya högvärdiga produkter.
Automation
Branschen behöver bli bättre på att använda nya teknik, såsom automation, digitalisering och AI.
– Det finns en jättepotential i nya tekniker och processer som kan bidra till ökad effektivisering och därmed bättre lönsamhet, säger Marie Gidlund och menar att det är hög tid att komma bort från Excell-filer, postit-lappar och gamla affärsdatasystem.
Vad som krävs? Engagemang, kompetenshöjningar och investeringar.
Export
Ökad lönsamhet handlar även om att nå ut på en större marknad, där nyckeln är export.
– ”Sverige AB” måste ha en större tanke kring hur man kan omsätta forskning i kreativa processer och få till spännande bolag som kan växa.
Det behövs statliga program och särskilda innovationscheckar för att driva fram nya exportsuccéer.
För att lyckas måste man göra en systematisk kartläggning av företagens behov och utmaningar, och undersöka vilka idéer de har i byrålådan som kan tas vidare. Man behöver även matcha ihop olika typer av företag med varandra för att öka tempot.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan
Årets matbluff flyttar hem: ”Redan klart”
Glassarna med de svenskklingande namnen Järna och Alvesta tog tidigare i veckan hem antipriset Årets matbluff – eftersom produktionen görs utomlands. Men nu flyttar produktionen hem till Sverige igen – till Jämtland.
30 januari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.