Nya siffror från Jordbruksverket: Mindre mjölk men mer fågel

Jordbruksverket presenterar färsk statistik över livsmedelskonsumtionens utveckling från 1980-talet fram till 2023. Och de visar bland annat att direktkonsumtionen av choklad och konfektyr ökat med 67 procent medan konsumtionen av fågel har fyrdubblats.

Statistiken från Jordbruksverket visar att konsumtionen av konsumtionsmjölk, det vill säga mjölk som säljs till konsument i stället för att användas till andra mejeriprodukter, mer än halverats sedan 1980: från 162 liter per person och år 1980 till 61 liter per person och år 2023. Det är en minskning med 1,6 liter per person jämfört med 2022.
Samtidigt har totalkonsumtionen av kött från fjäderfä ökat och mer än fyrdubblats sedan 1980, och landade på 23 kilo per person under 2023. Under samma tid har den totala konsumtionen av kött ökat med 24 procent till 79 kilo per person och år. Det har dock skett en minskning under de senaste åren och jämfört med 2022 är fågel det enda köttslag där konsumtionen ökat i stället för minskat.
Statistiken visar även att direktkonsumtionen av choklad och konfektyrvaror har ökat med 67 procent sedan 1980 och nu ligger på 16 kilo per person och år.

När det gäller näring kan man se att energitillförseln från protein ökat sedan 1980, men ökningen har avstannat under de senaste åren. Energitillförseln från kolhydrater ökade fram till 2010 för att sedan minska. Energitillförseln från fett har minskat från år 1980 för att de senaste åren återigen öka något.
Av den totala energin år 2023 kom

  • 31 procent från bröd och spannmålsprodukter
  •  21 procent från socker, sirap, choklad- och konfektyrvaror, glass, malt- och läskedrycker
  • 20 procent från mjölk, mjölkprodukter, ägg och matfett
  • 11 procent från kött och köttvaror

Livsmedelskonsumtionen beräknas som produktion + import – export delat med medelbefolkningen. Syftet med statistiken handlar om att följa konsumtionsutvecklingen på lång sikt.

 

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Husmanskosten får egen dag i almanackan

Lägg 26 februari på minnet. Det blir nämligen dagen när hela den svenska livsmedelskedjan med fördel kan lyfta fram den klassiska husmanskosten.
– Det är på tiden att maten som skapat vårt samhälle får den uppmärksamhet den förtjänar, säger kocken Pontus Frithiof, initiativtagare till projektet.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.